Annons

Världscupen gick med mångmiljonvinst

Världscupen i Ulricehamn gick med 5,4 miljoner kronor i vinst. Nu får föreningarna rejäl återbäring, samtidigt som Ulricehamn Ski Event kan hamstra pengar till framtida investeringar.
Lars Karlsson
ulricehamn • Publicerad 22 mars 2017
Att världscuptävlingarna i januari var en publiksuccé är känt sedan tidigare. Nu står det också klart att evenemanget blev en stor ekonomisk succé. Foto: Anna Claesson
Att världscuptävlingarna i januari var en publiksuccé är känt sedan tidigare. Nu står det också klart att evenemanget blev en stor ekonomisk succé. Foto: Anna Claesson

Vid gårdagens pressträff hade exakt två månader passerat sedan 60 000 åskådare gjorde helgen på Lassalyckan till vinterns i särklass största publikfest i världscupen i längdskidor.

Nu är arrangemangets ekonomiska utfall sammanställt – och det är trevligt läsning för alla inblandade.

Annons

Världscuptävlingarna omsatte totalt 21,2 miljoner kronor, där åtta miljoner i biljettförsäljning och sex miljoner från sponsorer var de enskilt största intäktsposterna.

På kostnadssidan vägde marknadsföringen och arbetet med arenan tyngst, men även prispengar, deltagarnas boende och snösäkringen bidrog kraftigt till de totalt 15,8 miljonerna kalaset gick på.

Detta ger ett överskott på 5,4 miljoner kronor. De 29 föreningar som utförde totalt 25 500 timmar som funktionärer får nu dela på 1,6 miljoner. Efter skatt blir sedan 3 miljoner kronor kvar i världscupbolaget Ulricehamn Ski Event.

– Jag kommer i kontakt med många företag som startar upp, men har aldrig sett ett företag som nått de här siffrorna år ett, säger världscupen ekonomiansvarig Lars Karlsson, som till vardags är vd på Ulricehamns Sparbank.

Eventbolagets ordförande Karl-Erik Claesson pratar om en kombination av stolthet och ödmjukhet.

– Man ska kunna glädjas åt den här framgången. Vi ska låta alla som har varit med vara stolta och vi ska vara stolta tillsammans. Men det är viktigt med ordet ödmjukhet. Att göra om en succé har också sitt pris, säger han.

I efterhand är det tydligt arrangörerna underskattat både såväl intäkter som kostnader.

– Vi har fått justera prognoserna löpande. Från början hade vi inte budgeterat med några snökostnader och hade inget hyresavtal med kommunen. Vi har under resans gång även bekostat en utbyggnad av konstsnöanläggningen. Den visade sig i efterhand helt nödvändig för att hinna producera den snö vi behövde få ihop på ganska få kalla dygn inför tävlingarna, säger Lars Karlsson.

Utbyggnaden av konstsnöanläggningen ger också möjlighet att lagra snö på plats på Lassalyckan. Därigenom ska tidsödande och kostsamma snötransporter från Ulricehamns Skicenter kunna undvikas nästa gång.

Det finns också potential att öka intäkterna, inte minst när det gäller försäljning av mat och dryck.

Annons

– Kioskerna misslyckades vi med. Vi hade inte tillräcklig kapacitet och det blev för långa köer. Vi hade kunnat sälja dubbelt så mycket som vi gjorde, säger Lars Karlsson.

– Söndagens tidsprogram hjälpte oss inte heller. Det var bara en halvtimme mellan dam- och herrstafetten och det var den kortaste tiden mellan två tävlingar i världscupen under hela säsongen, säger Johan Falk, administratör i världscupbolaget.

Målsättningen i dagsläget är att få till ett liknande upplägg även 2019, om än med vissa finjusteringar.

– Grundförslaget från oss är att vi ska ha en individuell tävling och en stafett. Och ska vi ha stafett måste vi få till en bättre lösning där alla sträckor åker samma bana. Vi är ju unika som arrangörer, eftersom vi har folk i hela skogen. Sprint är tredje alternativet. Men då får vi bara in halva åskådarantalet, så det faller lite på det, säger Johan Falk.

Trots taskigt tidsprogram och långa köer till kiosker och toaletter talar mycket för att besökarna är sugna på ett nytt besök i Sanatorieskogen om två år.

Enligt HUI Researchs turistekonomiska analys var 98 procent av världscupbesökarna nöjda eller mycket nöjda med upplevelsen.

Ordföranden Karl-Erik Claesson berättade engagerat om världscupens kärnvärden och mål. Till vänster syns administratören Johan Falk och ekonomiansvarige Lars Karlsson. Foto: Pernilla Rudenwall
Ordföranden Karl-Erik Claesson berättade engagerat om världscupens kärnvärden och mål. Till vänster syns administratören Johan Falk och ekonomiansvarige Lars Karlsson. Foto: Pernilla Rudenwall
Lars Karlsson och Karl-Erik Claesson. Foto: Pernilla Rudenwall
Lars Karlsson och Karl-Erik Claesson. Foto: Pernilla Rudenwall
Johan Falk. Foto: Pernilla Rudenwall
Johan Falk. Foto: Pernilla Rudenwall
Lars Karlsson. Foto: Pernilla Rudenwall
Lars Karlsson. Foto: Pernilla Rudenwall

”Jag kommer i kontakt med många företag som startar upp, men har aldrig sett ett företag som nått de här siffrorna år ett”.

om världscupens starka resultat

fakta

Världscupens målsättningar

Locka 40 000 besökare.

Facit: Överträffat med råge. 60 000 kom.

Ha minst 25 sponsortält på arenan.

Facit: Uppfyllt. Det blev 30 tält.

Ha minst 40 eventaktiviteter i Borås och Ulricehamn under veckan.

Facit: Inte uppfyllt. Det blev bara 20 aktiviteter.

Ha 100 sponsrande företag.

Facit: Uppfyllt. 103 företag träffade sponsringsavtal.

Vara bland de tre främsta arrangörerna enligt Fis enkät.

Facit: Inte sammanställt än, men det mesta talar för att målet uppfylls.

3 000 boendenätter i privatbostäder via uthyrningssajt.

Facit: Inte i närheten av att uppfyllas. 82 procent av besökarna gjorde dagsbesök och bara en handfull bostäder hyrdes ut.

90 procent nöjda besökare.

Facit: Överträffat med råge. Enligt HUI:s analys uppgår andelen besökare som var nöjda i stor eller mycket stor utsträckning till 98 procent.

Betala engagerade föreningar 40 kronor per arbetad timme.

Facit: Överträffat med råge. Utbetalningen blev 60 kronor per timme.

10 procent av funktionärerna ska ha utomnordisk bakgrund.

Facit: Inte uppfyllt, även om exakta siffror saknas.

Jonas EmtervallSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons