Annons

Ulricehamns Tidning startades 1869

Redan 1869 startades Ulricehamns Tidning. Då med utgivning en gång i veckan. Idag är UT en tredagarstidning i pappersformat och en ständigt levande nyhetsförmedlare på nätet. En ny era i tidningens historia tog sin början i maj 2008 då UT flyttade till nya toppmoderna lokaler på Bogesundsgatan 7 i Ulricehamn. Första flytten sedan 1921.
Ulricehamn • Publicerad 20 mars 2019 • Uppdaterad 16 oktober 2019
Ulricehamns stadskärna.
Ulricehamns stadskärna.Foto: Pernilla Rudenwall

1869 startade Carl Fredrik Blomberg Ulricehamns Tidning som från början utkom en gång i veckan.

Så småningom utökades periodiciteten till två dagar i veckan – tisdagar och torsdagar – samtidigt som formatet växte.

Annons

Från starten fram till 1912 ägdes tidningen av privatpersoner, men 1912 hade verksamheten vuxit och ägarförhållandet behövde förändras och struktureras. Ett lokalt bolag, Ulricehamns Tidnings AB, bildades och kort därefter började tidningen komma ut tre dagar i veckan – tisdag, torsdag och lördag. En periodicitet som fortlevt sedan dess. 1946 blev Borås Tidning majoritetsägare.

1980 startar två decennier av utveckling, i första hand teknisk, men också organisatorisk- och verksamhetsmässig förändring. Från 1980 till 2002 trycktes tidningen på AB Borås Tidnings tryckeri.

I mars 1998, efter knappt ett halvårs intensivt arbete, byter tidningen format, från broadsheet till tabloidformat. Formatbytet sker efter en omfattande läsarundersökning, vilken ger vid handen att 85 procent av läsarna är positiva till det nya, mindre formatet.

Ulricehamns gågata.
Ulricehamns gågata.

En tidnings främsta kapital är dess trovärdighet och Ulricehamns Tidning ägnade stor kraft åt att under hela 1990-talet stärka denna trovärdighet och i takt med tiden modernisera och professionalisera organisationen och utbilda personalen. Denna fas av modernisering har förstärkts ytterligare under de senare åren.

På våren 2006 fick UT en ny grafisk form och en ny innehållsstruktur där det vardagsnära lokala materialet fick större och mer tydligt utrymme samtidigt som nyhetsjournalistiken vässades ytterligare. Detta resulterade i att upplagan för 2007 ökade med 200 exemplar per utgivningsdag – den första ökningen på 2000-talet.

Hushållstäckningen i centralorten är 82,1 procent – i samhällen som Marbäck och Timmele över 93 procent. I jämförelse med övriga morgontidningar i landet så är UT den fjärde starkaste sett till hushållstäckning i utgivningskommunen.

UT:s sida på internet, ut.se, genomgick under 2008 både en teknisk och innehållsmässig förnyelse. Från de senaste årens digitala utveckling kan också nämnas att en e-tidning tagits fram. Den digitala versionen av papperstidningen, döpt till eUT, finns tillgänglig för prenumeranter världen över.

”År 2018 lanserade tidningen ytterligare en kanal, en egen App.”

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kajsa Kettil. Ställföreträdande ansvarig utgivare är Jonas Emtervall.

Ulricehamns Tidning ingår i Gota Media – en koncern vars varumärken täcker mediemarknaden i drygt 40 kommuner i västra och sydöstra Sverige.

Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv. Metoden är klassisk journalistik; nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning. Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.

Koncernen ägs av två stiftelser som betonar långsiktighet i ägandet och behovet av fria pressröster.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons