Risk att eleverna går miste om undervisning enligt rektorn
I tillsynsprotokollet efter Skolinspektionens besök framkommer en bild av ett hårt arbetsklimat i Dalums skola.
– Vi behöver se över vårt arbetssätt, fortsätta att handleda och utbilda vår personal samt prata om hur vi ska hantera olika situationer, säger Magdalena Klippinge.
Särskilt viktigt är det att få till lösningar så att lektioner kan genomföras utan störande inslag, säger hon.
– Annars finns risk att elever går miste om undervisning. Här handlar det om att hitta varje elev, var den befinner sig kunskapsmässigt. Det handlar om förmågan till koncentration och till disciplin. Vi behöver jobba vidare för att utveckla samarbetet med vårdnadshavare, säger Magdalena Klippinge.
I intervjun med Skolinspektionen framkommer uppgifter om hot och våld från elever mot vuxna. Vad handlar det om?
– Det har förekommit, men det är sällan som jag får sådana händelser till mig. I ett fall gällde det ett plötsligt agerande från elevens sida. Vi ser givetvis allvarligt på detta, säger Magdalena Klippinge.
Du nämner även dina kontakter med kommunens säkerhetssamordnare. Vad handlar det om?
– Det sker när jag behöver input, och eventuell hjälp att agera. Det händer även att vi gör orosanmälningar till socialtjänsten. Resultatet av våra anmälningar är att jag endast får veta om det inleds en barnavårdsutredning i det enskilda fallet eller inte, utifrån sekretess och lagar, säger Magdalena Klippinge. I de ärenden som skolan har kontakt med socialtjänsten så finns det oftast ett bra samarbete.
”Det händer även att vi gör orosanmälningar till socialtjänsten”Magdalena Klippinge, rektor
Grundskolechef Per Röjfors har tagit del av protokollet efter tillsynen i Dalums skola.
– Spontant känner jag att det är mycket angeläget och mycket viktigt arbete vi har framför oss, det måste bli bättre, säger han.
Är den bild som framkommer representativ för hur det ser ut i kommunens F-6 skolor, eller är situationen vid Dalums skola speciell?
– Nej, det går inte att generellt påstå att det ser ut så här på alla skolor. Däremot finns det perioder av utmaningar i vissa klasser, med vissa elever och vissa skolor, säger Per Röjfors.
– Vad gäller det som framkommer om språkbruket så är det däremot något som gäller generellt, inte bara i våra skolor utan även i samhället i stort. Där ser jag att vi har ett arbete att göra. Ett hårt och konfrontativt språkbruk leder inte sällan till konflikter.
I diskussionen om skolstruktur framkommer ibland en uppfattning att i små skolor är arbetsmiljön generellt bättre, eftersom få elever ger ett lugnare och bättre arbetsklimat än vad som är fallet i större skolor med fler elever. Hur ser du på det?
– Det finns inget sådant självklart samband mellan mindre skolor och ett bra arbetsklimat. Det finns ingen automatik i detta förhållande, säger Per Röjfors.