Annons

Oljeshejkerna tar över macken i Gällstad

Ägarbytet av macken i Gällstad blev klart under förra året, och sedan dess är det Oljeshejkerna Johnsson AB som driver verksamheten.
Gällstad • Publicerad 9 mars 2019
Ny ägare till macken i Gällstad.
Ny ägare till macken i Gällstad.Foto: Christer Seldevall/UT

För allmänheten blir ägarbytet tydligt då bränslestationen fått ny profilering. Dock har förberedelserna efter övertagandet pågått sedan 2017.

Bland annat gäller det en anpassning av bränslestationer till nya miljökrav som träder i kraft 2020. Dessutom har betalsystem och kortterminaler uppdaterats i syfte att göra dem bättre och säkrare.

Annons

Stationen i Gällstad är en av totalt 17 Paroystationer som Oljeshejkerna Johnsson AB i Alvesta har tagit över. Den tekniska anpassningen som gjorts omfattar samtliga stationer.

– Sista momentet är omprofileringen. Vi skyltar om till vårt varumärke, vilket kanske är det som kunder och allmänhet främst tänker på, säger Thomas Johnsson, ägare och vd i Oljeshejkerna Johnsson AB.

Den som varit kund hos Paroy kan fortsätta tanka som vanligt med det företagets kort, trots ägarbytet. Som vid andra tankstationer fungerar det även att tanka med diverse bank- och betalkort.

– Skillnaden blir att det nu troligen kommer att fungera bättre och snabbare, tack vare den uppdatering som vi har gjort. Dessutom har vi en annan prispolicy, säger Thomas Johnsson.

– Gällstad är en jättetrevlig ort, som är perfekt för oss. Det är ett bra läge för en bränslestation. För oss är detta en långsiktig satsning.

”För oss är detta en långsiktig satsning”, säger Thomas Johnsson, till vänster på bilden tillsammans med hans pappa Sven-Inge Johnsson.
”För oss är detta en långsiktig satsning”, säger Thomas Johnsson, till vänster på bilden tillsammans med hans pappa Sven-Inge Johnsson.Foto: Christer Seldevall/UT

Oljeshejkerna startades 1922 i Alvesta av Thomas Johnssons farfar. Företaget har sedan dess varit ett familjeföretag. Företaget har delvis gjort sig känt genom den profilering vid stationerna, i form av en bild av två män (Thomas Johnsson och hans pappa Sven-Inge Johnsson) utklädde i shejkliknande utstyrsel.

– Å ena sidan uppfattas det som lite lustigt, men samtidigt ligger det ett allvar i botten. Vi konstaterar att det blivit ett varumärke med ett starkt genomslag och med ett positivt gensvar. Så gott som alla som har sett bilden, kommer ihåg den, säger Thomas Johnsson.

Har ni funderat över risken att bilden som användas skulle kunna uppfattas som en stereotyp bild?

– Illustrationen bygger på situationen under 70-talet och en bit in på 80-talet. Vi var nere i några av arabländer vid den här tiden och mötte verkligen människor klädda på detta sätt. Vi tycker det var en kul bild som stämde med den tidens verklighet. Sedan dess har människors attityder och sätt att tolka verkligheten ändrat sig ganska mycket, säger Thomas Johnsson.

– Vore det i dag, har vi säkert tänkt annorlunda i utformningen av vår marknadsföring. Men genom alla de här åren är det nästan ingen som reagerat med frågor eller negativa synpunkter.

Annons

– Tvärtom är det så gott som enbart positiva reaktioner från kunder och andra som har kommenterat marknadsföringen av Oljeshejkerna Johnsson.

Christer SeldevallSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons