Mänsklig it-support på biblioteket
När UT kommer till Stadsbiblioteket sitter det två personer och får hjälp med sina datorer av bibliotekarierna Sofia Carlenberg och Anna-Karin Svensson.
– Det är vanligast att de som kommer hit vill ha hjälp med sina smarta telefoner, säger Anna-Karin Svensson.
Hur olika appar fungerar och hur apparna ska laddas ner är en del av det som tekniksupporten får assistera med.
Det är även vanligt att de som kommer har fått en Ipad i julklapp eller present och sedan har barnbarn, alldeles för snabbt, visat hur den ska användas.
Under en och en halv timma varannan vecka finns två bibliotekarier tillgänglig för olika tekniska spörsmål. Det är drop in som gäller.
Enligt Sofia Carlenberg brukar intresset vara hyfsat stort. Under drygt ett års tid har möjligheten att få träffa en människa och fråga om olika tekniska problem funnits.
I går satt Marianne Risunen från Hökerum bredvid Sofia Carlenberg. I sin hand höll Marianne sin telefon och på bordet framför henne stod en bärbar dator.
– Jag har inte kunnat ladda ner nya appar eftersom det står att mitt minneskort är fullt. Men kortet är nytt och det ska finnas plats, säger Marianne.
Lösningen blev att formatera kortet och först spara ner bilder och annat som fanns på datorn.
– Det är första gången jag är här men nu kommer det att bli fler gånger, säger Marianne och ler.