Detta kom tomten med till de anställda hos lokala företag
Stekpannor, ryggsäckar och ullfiltar. Många av oss har nog en eller flera julgåvor där hemma som vi fått av våra arbetsgivare. Hur träffsäker julklappen är varierar säkert stort, men en gissning är att praktiska ting dominerar. Och att anpassa gåvan till sin samtid och omvärldsläget verkar också vara en strategi – både historiskt och nu – i alla fall hos de lokala företag som UT varit i kontakt med.
Wernersson ost
Hos Wernersson ost knöt man under pandemin an till friluftstrenden och gav sina anställda en ryggsäck.
Ostförädlingsföretaget har annars en naturlig koppling till mat, vilket också brukar avspegla sig i julgåvorna.
– Vi har haft lite olika upplägg men vi brukar alltid ge en julklapp. Vi jobbar ju med mat, så vi har haft mattema de senaste åren. Förra året en rejäl låda med mat till julbordet och i år ger vi en kökskniv från Global, säger Wernerssons marknadschef Erika Andersson.
Bolon
Mattema är det också delvis i Bolons julpaket. De har delvis valt att ge de anställda varor från Din deli i Ulricehamn. Och de håller det lokala temat rakt igenom.
– Det brukar variera lite från år till år vad vi ger, men det brukar vara från lokala företag. I år ger vi också ett gåvokort, som vi köpt genom ett lokalt företag, berättar Nina Dower, ansvarig för fastigheter och event på Bolon.
Och på tal om gåvokort, så är det den tydligaste trenden i år bland de företag som UT varit i kontakt med. Tre företag och även Ulricehamns kommun har valt det spåret.
Jobro
– Det skapar lite valfrihet. Vi har tidigare gett cityföreningens presentkort. Men eftersom vi nu ger gåvor även till våra medarbetare på andra orter, så känns detta som en bra sak att ge till alla, säger Jobros personalansvariga Sebastian Rönnfalk.
Här saknas innehåll
Ulricehamns kommun
Hos Ulricehamns kommun verkar gåvokortet, där man får ett brett urval från en specifik leverantör, ha fallit i god jord. Så i år kör man en favorit i repris.
– Jag tror att det är en uppskattad gåva. Vi kan ta del av statistik från företaget som säljer korten och den har visat att det varit en stor andel som nyttjat sitt kort från förra året, berättar Annelie Eklöf, chefssekreterare på kommunens förvaltningsledning.
Så för andra året i rad kan runt 2 500 månadsavlönade i kommunen och ytterligare ett sjuttiotal timanställda se fram emot gåvokort, som också går att använda för att skänka pengar till välgörenhet, nämner Annelie Eklöf. Värdet på gåvan ligger i enlighet med Skatteverkets regler, vilket innebär under 500 kronor.
Vandewiele (Iro)
Julgåvor direkt riktade mot välgörenhet är dock sällsynt bland företagen som fått påringning från UT. Faktiskt är det enbart Vandewiele, kanske i folkmun fortfarande mera känt som Iro, som valt välgörenhetsspåret.
”Vi har valt att ge våra anställda en pläd som är tillverkad i Ukraina. Och för varje pläd skänker vi också 50 kronor som går oavkortat till välgörenhet riktad till Ukraina”Johanna Angrimer, personalchef på Vandewiele
– Vi har valt att ge våra anställda en pläd som är tillverkad i Ukraina. Och för varje pläd skänker vi också 50 kronor som går oavkortat till välgörenhet riktad till Ukraina. För oss är det viktigt att kunna ställa upp på de sätt vi kan, samtidigt som vi vill ge en julgåva. Det här blev ett bra sätt att visa uppskattning till våra anställda och samtidigt tänka på dem som har det svårare, säger Johanna Angrimer, personalchef på Vandewiele.
Emballator
Emballator har valt att väva in hela koncernens värdegrund i sina julgåvor och under tre år skickat med budskapen om vad företaget står för och står upp för. I år handlar budskapet om vikten av att alla inom koncernen står upp för deras värderingar kring god affärsetik.
Men medarbetarna får dock även något mer än en moralkompass i julklapp. Paketet innehåller också välsmakande choklad, givetvis förpackad i egentillverkade plåtemballage. Dessutom får de anställda ett presentkort att nyttja hos cityföreningens medlemsföretag i Ulricehamn och Gällstad.
Nexans
Avslutningsvis är det på sin plats att UT delar ut en stor och varm julkram till Nexans personalchef Hans Nordström. Med 39 graders feber och hosta tog han sig ändå tid att tala om att företagets anställda i år får en ryggsäck och två termosar i sina paket från företaget. Och som om inte det var nog bjöd han också från sjuksängen på en uppläsning av vd:ns traditionsenliga julrim på personalpaketen.
– Förra året präglades av covidinfektion, året nu handlar om krig och inflation. Framöver vet vi inte vad som händer, vi får väl hoppas att alla kriser snart vänder. Men först är det dags att njuta och slappa, snöra skorna och dra på dig rock eller kappa. För med denna gåva kan du gå ut och vandra, lova nu att ta hand om varandra.