Annons

Moderaterna värnar skrivbordstjänster framför underhållspersonal

Moderaterna var drivande i att skapa Trafikverket under Fredrik Reinfeldts tid. Det är därför man nu fortfarande vill stå kvar vid den lösningen, skriver sverigedemokraten Patrik Jönsson i en slutreplik om Trafikverket.
Insändare • Publicerad 16 juni 2022
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sverigedemokraten Patrik Jönsson menar att vägnätet och järnvägen fungerade väl på den tid då det fanns ett Vägverk och ett Banverk i Sverige. Idag samlas frågorna under det gemensamma Trafikverket.
Sverigedemokraten Patrik Jönsson menar att vägnätet och järnvägen fungerade väl på den tid då det fanns ett Vägverk och ett Banverk i Sverige. Idag samlas frågorna under det gemensamma Trafikverket.Foto: Fredrik Sandberg/TT

I en replik på vår debattartikel rörande Trafikverket och värnandet av skattepengar går Moderaternas infrastrukturpolitiska talesperson Maria Stockhaus till storms mot mig och Sverigedemokraterna. Detta för att jag pekat på att Moderaterna röstat nej till vårt förslag att minska stabs-, lednings- och overheadkostnaderna på Trafikverket med minst 20 procent. Reaktionen från Stockhaus visar på just det som oroar oss Sverigedemokrater- det vill säga att Moderaterna slutat värna om skattebetalarnas pengar.

Det blir nästan lite komiskt när Maria Stockhus beskyller mig och Sverigedemokraterna för ”trött nostalgi” när vi vill bryta upp Trafikverket i ett nytt Banverk och ett nytt Vägverk. Jag har förvisso inget emot nostalgi, men när beslut skall fattas gäller sunt förnuft. När den tidigare ordningen gällde med två separata verk så fungerade åtminstone vägnätet och järnvägen. Huruvida det är nostalgi eller inte får resenärerna, bilisterna och väljarna avgöra i höstens val.

Annons

Stockhaus skriver vidare att ”…vi behöver en organisation som tar sikte på framtiden.”. Den uppfattningen delar vi. Det som då blir förbryllande är Moderaterna agerande i Trafikutskottet när de vill värna Trafikverket i dess nuvarande form. Ett verk som har ökat sin personalstyrka dramatiskt sedan det bildande genom sammanslagningen av dåvarande Vägverket och Banverket. Enligt Trafikverkets årsredovisning var det totalt 6 806 anställda år 2010. Tio år senare hade det totala antalet anställda ökat till 9 948. Detta är en ökning med drygt 46 procent. I pengar motsvarar detta cirka två miljarder kronor årligen. Ingen av dessa extra anställda underhåller en enda meter väg eller järnväg, det Sveriges tågresenärer och bilister fått är sålunda mer skrivbordsarbetare för pengarna istället för mer och bättre väg samt järnväg.

”När den tidigare ordningen gällde med två separata verk så fungerade åtminstone vägnätet och järnvägen. Huruvida det är nostalgi eller inte får resenärerna, bilisterna och väljarna avgöra i höstens val.”

Jag tror snarare att där skon klämmer, är att Moderaterna var drivande under Fredrik Reinfeldts tid att slå samman Vägverket och Banverket till Trafikverket. Annars förstår jag inte varför Moderaterna backar upp denna miljardrullning. Andra misslyckade och kostsamma projekt från Moderaterna har varit höghastighetståg, vilket också är ett arv från Reinfeldt, liksom ”öppna era hjärtan”-projektet. Gemensamt har alla tre projekt att de kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder kronor. Lyckligtvis har Moderaterna valt att tänka om gällande de två sistnämnda.

Efter tolv år av sammanslagning konstaterar åtminstone jag och Sverigedemokraterna att denna ordning med ett samlat Trafikverk inte har lett till de önskade synergieffekter som de som drev frågan om sammanslagning hade förespeglat. Något som den massiva kritik som Trafikverket fått av bland annat Riksrevisionen understryker. Att i detta läge hålla fast vid ett dysfunktionellt och allt jämt svällande Trafikverk framstår knappast som varken framtidsinriktat eller att värna skattebetalarnas pengar.

Patrik Jönsson, Sverigedemokraterna

Riksdagsledamot Trafikutskottet

Annons
Annons
Annons
Annons