Lideco får stororder – mitt i coronakrisen
Lideco tillverkar verktygskomponenter och levererar produkter till den plåtformande industrin.
Det är Volvo Cars som beställt specialverktyg till deras verkstäder. Det finns 2600 verkstäder runt om i världen och ordern är värd fem miljoner kronor.
– Det är unikt för vår del och vår största enskilda order någonsin. Vi har kanske haft projekt som har varit i samma storleksordning, men då har det handlat om flera ordrar som hör ihop, säger Peter Nilsson, som är vd för Lideco.
Det här är en ny nisch för Lideco som kan generera fler ordrar. Specialverktygen används för att till exempel byta ett hjullager. Varje ny bilmodell kräver nya specialverktyg och alla 2600 verkstäderna behöver ha dessa verktyg.
– Det kommer in många förfrågningar nu. Annars har vår inriktning varit att leverera verktygskomponenter till den plåtformande industrin, säger Bo Nilsson, som är säljledare.
Granne med Lideco ligger CJ Automotive som den här veckan tvingades korttidspermittera ungefär 250 personer. De tillverkar pedaler till Volvo Cars vilka nu har stoppat sin produktion.
– Volvo Cars produktionsstopp har inte påverkat oss än men det kommer det troligen att göra. Vi levererar indirekt till produktionsdelen, till verktyg som formar plåt och olika underhållsdelar. Och det kommer att minska den närmaste tiden, säger Peter Nilsson.
– Men största delen av det vi levererar till Volvo är till projekt inför nästa modell. Och de projekten fortsätter som planerat. De har däremot dragit i nödbromsen när det gäller produktion av nuvarande modeller. Skulle Volvo bestämma sig för att mer sällan ta fram nya modeller skulle vi påverkas tidigt, säger Bo Nilsson.
Hur kommer det sig att just ni fick den här ordern på specialverktyg?
– Vi har samarbetat med Volvo Cars i över 20 år. De litar på oss och vet att vi kan möta deras krav. Vi har en fantastisk personal som alla är med och bidrar till en positiv kultur. Volvo är en bra kund, de utvecklar oss eftersom de har höga krav, säger Peter Nilsson.
– Det känns jätteroligt och även väldigt konstigt. Vi försöker vara ödmjuka för även vi kommer ju att känna av corona-krisen. Samtidigt måste vi glädjas när vi får en sån här order, säger Peter Nilsson.
Hur har ni annars märkt av corona?
– Än så länge väldigt lite, våra leveranser har fungerat som de ska ändå, säger Peter Nilsson.
– De stora dragloken i Sveriges industri är Scania, Volvo lastvagnar och Volvo personvagnar. Nu stänger de tre så det är klart att vi kommer påverkas på ett eller annat sätt. Men om deras underhåll och deras tillverkning av nya verktyg drivs vidare så kan det vara så att vi hamnar under radarn. Vi tappar lite men kan ändå köra på så det håller igång oss, säger Bo Nilsson.