Läsare kräver raka besked
Det är inte bara den politiska oppositionen som ställt frågan till nämndens ordförande Anders Dahlén vart de tio miljoner kronor som saknas har tagit vägen. Även privatpersoner undrar, vilket bland annat framgått av kommentarerna på UTs web.
En av dem som hört av sig till UT är Sven-Olof Davidsson i Timmele. Här får han ställa ett antal raka frågor om pengar, planering och skolans framtid.
Sven-Olof Davidsson har ett yrkesverksamt liv inom industrin bakom sig. Som ulricehamnare ser han nu med oro på det som händer inom barn- och utbildningsnämnden.
– Jag ställer inte frågorna enbart för egen del, utan även för andra som jag vet också undrar över det som hänt, säger han.
Här följer de frågor Sven-Olof Davidsson vill få svar på. UT har vidarebefodrat dem till barn- och utbildningsnämndens ordförande Anders Dahlén, som får svara.
1. Enligt uppgift saknar nämnden tio miljoner kronor. Var ligger felräkningen och var finns pengarna?
– De tio miljonerna kan kopplas till ökade kostnader för hyror, kostnader till följd av fler barn i förskolan, satsning på arbetskläder för förskolepersonal, ökade kostnader för modersmålsunderundervisning , samt ökade IT-kostnader.
2. Om skolan ska minska utgifterna med tio miljoner kronor, vad får det för konsekvenser?
– Kostnaden som belastar de fyra skolområden uppgår till 5 miljoner kronor, övriga kostnader tas centralt. Konsekvenserna blir främst ett ökat antal barn i barngrupperna och att vissa tjänster grundskolan/gymnasieskolan inte tillsätts. Det ska dock påtalas att antalet elever i grundskolan minskar med cirka 70.
3. Hur ska föräldrar göra som inte klarar att hämta barnen tidigare, om öppettiderna minskas?
– Enligt de riktlinjer som finns för förskolan så måste vi ha öppet mellan 06.00 -18.00, således blir det inga förändringar av öppettiderna.
4. Om yrkesutbildningarna får sämre möjligheter att skaffa utrustning, drabbar det industrin då de anställer. Hur ser du på detta?
– Från och med läsåret 2010/2011 kommer antalet elever vid gymnasiet att minska med cirka 100 elever per årskull. Detta kommer även att få konsekvenser för elevunderlaget på de yrkesförberedande utbildningarna. En konsekvens som lyfts fram är att antalet program måste anpassas till det minskande elevunderlaget. Det förutsätter ett ökat samarbete kring gymnasieutbildningar inom regionen. På detta sätt ska industrins behov av arbetskraft trots allt kunna mötas.
5. Ung företagsamhet är stor tillgång för både skolan och kommunen som helhet. På vilket sätt är det en besparing om UF försvinner?
– Ung Företagsamhet som bedrivs vid Tingsholmsgymnasiet är en profil för Ulricehamn, så det ser jag inte som aktuellt att lägga ner.
6. Samtidigt som skolan ska spara, satsar kommunen tiotals miljoner på en ny idrottsplats. Hur kan en idrottsplats vara viktigare än våra unga? Är prioriteringen riktig?
– Varför kommunen satsar på en ny idrottsplats beror ju på att Vägverket nästa år vill ha den mark där Vistavallen ligger i dag. Det finns i dag cirka 400 ungdomar som är aktiva inom fotbollen och således regelbundet är i behov av ytor för spel och träning.
7. Kommunen vill öka befolkningen till 25 000. Samtidigt minskar resurserna till skolan. Hur rimmar det?
– Målet 25000 invånare är mycket beroende på hur många bostäder som byggs i Ulricehamn kommun. Trots den inflyttning som har varit så har vi hittills klarat att erbjuda barnomsorg och skola för alla. I Hökerum planeras nu en ny förskola och i Ulricehamn håller en ny förskola på att färdigställas, samtidigt så minskar antalet elever i grundskolan och med det minskar behovet av personal till grundskolan.