Annons
Nyheter

Josefine och Andreas gör lärandet roligare

Josefine Gotting och Andreas Doverstav tröttnade på tråkiga klassrum. Nu ser de till att eleverna i Brunns skola får en roligare arbetsmiljö.
Nyheter • Publicerad 3 mars 2009
Andreas Doverstav och Josefine Gotting vill förbättra den fysiska miljön för att få elever att lära sig mer.Foto: Kajsa Kettil

De båda eleverna går samhäll-naturprogrammet på Tingsholm. Ett teoretiskt gymnasieprogram utan särskilt många praktiska inslag. Därför kände Josefin Gotting och Andreas Doverstav att de ville ägna sig åt något helt annat under projektarbetet i trean. Tanken föddes för knappt ett år sedan när eleverna satt i matsalen.

– Jag tänkte på hur tråkig miljön där är och att det skulle bli mycket bättre om man fick göra om där, säger Andreas Doverstav.

Annons

Josefin Gotting nappade på idén och föreslog att de båda skulle renovera matsalen som projektarbete. Men snart stötte de på patrull. De fick inte tillstånd att ändra vare sig i matsalen eller i något klassrum på skolan. Då fick de hjälp av rektorn Catrine Berglund att skicka ut ett mejl till kommunens alla skolor. Brunns skola nappade. Skolan, som i dag används som resursskola, hade ett rum som används till undervisning och som uppehållsrum. En utmaning för Josefin och Andreas.

– Från början hade vi många idéer om vad som kunde vara snyggt, men vi har fått ändra på mycket och tänka annorlunda. Dels av ekonomiska skäl men också för att anpassa rummet till alla elever, säger Josefine Gotting.

En del av hösten ägnades åt att hitta sponsorer. Bland annat har de fått tag på färg, golvvax och lån av slipmaskin av lokala företag.

Josefine och Andreas berättar att projektet har vuxit under tiden som arbetet har pågått. Framför allt har renoveringen tagit längre tid än de först väntade sig.

– Nu är vi väl uppe i 75 timmar effektiv arbetstid. Men så är det en massa mer tid som går åt till att planera, resa och komma igång, säger Andreas Doverstav.

Han tillägger att det blir många långa kvällar och helger. Detta eftersom projektarbetet inte är schemalagt utan ska ske på fritiden. Som tur är tycker de alltid att det är roligt att ge sig iväg till Brunn och dra på sig arbetskläderna.

Hittills har Andreas och Josefine bland annat slipat och lackat golvet samt målat väggarna, taket och runt fönstren. De har inrett en myshörna med kuddar så att eleverna vid behov kan dra sig undan och ta en paus. I ena änden av rummet står ett pingisbord i svart och vitt, även det nymålat. Josefine har även sytt gardiner som snart ska sättas upp.

– Vi har inga förkunskaper men har lärt oss jättemycket under tiden. När det inte blir perfekt får vi tänka att vi ändå inte är proffs, säger Josefine Gotting.

Arbetet beräknas vara klart, eller i alla fall nästan klart, under nästa vecka. Därefter ska projektarbetets rapport skrivas och lämnas in. Andreas, som vill bli arkitekt, hävdar att projektet har varit lärorikt.

– Jag vill bygga hus, men även inreda. Då måste man se möjligheterna hela tiden, säger han.

Kajsa Kettil
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons