Annons
Nyheter

Hallgrens buss missar körningar

Hallgrens buss kan förlora trafiken för 16 av sina fordon. Detta eftersom Orusttrafiken har vunnit den senaste upphandlingen.
Nyheter • Publicerad 4 februari 2010
Per-Åke Hallgren är besviken över den förlorade upphandlingen men tror att det kommer att lösa sig för de anställda.
Per-Åke Hallgren är besviken över den förlorade upphandlingen men tror att det kommer att lösa sig för de anställda.Foto: Kajsa Kettil

Totalt har Hallgrens buss 30 fordon i linjetrafik och till skolskjutsar, taxi och beställningsresor. Den förlorade upphandlingen berör de bussar som körs i linjetrafik. Det handlar dels om lokaltrafiken i Ulricehamn, dels om Linje 100 mellan Ulricehamn och Göteborg. Följden kan bli att hälften av Hallgrens fordon blir överflödiga.

– Det är klart att det är ett hårt slag att bli av med den busstrafiken, konstaterar vd:n Per-Åke Hallgren.

Annons

Följderna kan bli kännbara för Hallgrens personal. Med färre körningar kommer färre förare att behövas, men Per-Åke Hallgren tror inte att någon kommer att stå utan jobb när Orusttrafiken tar över.

– Vi har många anställda som kommer att bli pensionärer snart, så jag tror att vi kommer att lösa det här. Det blir inte så dramatiskt som det ser ut på pappret, säger han.

De som inte har nått pensionsåldern har enligt honom stora chanser att bli anställda av Orusttrafiken, som kommer att ta över Hallgrens körningar. Men han förstår att det kan finnas funderingar hos de berörda.

– Det är klart att det blir ett orosmoment för den enskilda individen, men i praktiken tror jag att det löser sig för dem.

Det här är den första minskningen sedan Hallgrens buss bildades 1975. Per-Åke Hallgren berättar att företaget successivt vuxit under åren och att det aldrig tidigare har tappat ett område som de har ansvarat för. Men minskningen är enligt honom inget större hot för företaget.

– Upphandlingen är inte avgörande för oss som bolag. Vi har fler ben att stå på, som taxi och beställningsdelen. Vi kör till exempel Europaresor åt en resebyrå.

Per-Åke Hallgren tillägger att han inte utesluter möjligheten att Hallgrens buss kan få bli underleverantörer åt Orusttrafiken. I alla fall i liten skala.

– Jag har pratat med Orosttrafiken men de har inte utarbetat alla detaljer än. Jag hoppas att vi kan få köra ett antal turer. Fast det kan sannolikt inte bli så många, poängen när man tar ny trafik är ju att man kör själv, säger han.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons