Dålig laglydighet i stadens butiker
Enligt prisinformationslagen skall bland annat allt som ingår i butikens sortiment och som används som skyltning vara prismärkt. Det innebär att det som visas i skyltfönstren skall vara försett med prisuppgifter.
Eleverna arbetar bland annat med konsumentkunskap och ville undersöka hur butikerna i Ulricehamn efterlever lagen.
Den tionde mars delade klassen upp sig i två delar som valde varsin sida av Storgatan. Där undersöktes varje skyltfönster, och medhavda formulär fylldes i.
Sex av butikerna hade alla varorna prismärkta, medan 23 hade några prismärkta varor. 16 av de undersökta hade inga som helst märkningar.
Två av butikerna bedömdes som bäst; de var Ekeskogs bokhandel och Lindex, som enligt undersökarna hade en föredömlig skyltning.
För detta fick de på onsdagsmorgonen ta emot varsitt diplom.
– Vår förhoppning är att dessa butiker skall tjäna som efterföljansvärda exempel, säger läraren Christer Enander. De övriga bör få en påminnelse om vad lagen säger.
– Det är ju så, fortsätter han, att butiksägarna är skyldiga att känna till gällande bestämmelser.
Om butiksägaren inte följer lagen kan konsumentombudsmannen utfärda ett vitesföreläggande, där vederbörande förbjuds att fortsätta med sin marknadsföring eller åläggs att lämna prisinformation.
Någon tillsyn förefaller inte bedrivas när det gäller Ulricehamns butikers laglydighet när det gäller att upplysa om priser.
Ulricehamn har numera ingen konsumentvägledare utan köper tjänsten från Borås.
Någon tillsyn utövar dock inte konsumentvägledaren, eftersom detta är en för kommunerna frivillig tjänst.
– Vi är således ingen myndighet, förklarar Johan Esping, konsumentvägledare i Borås. Det är konsumentverket som är tillsynsmyndighet, och därifrån kan man uppdra åt oss att göra pris- och skyltningsundersökningar.
Men detta är inte särskilt vanligt. Under Espings tre år som konsumentvägledare i Borås har det aldrig inträffat.