Sålde soffbiljetter till premiären – drog in över 14 000 kronor
Inställda fotbollsmatcher innebär förlorade intäkter i form av entréavgifter, lotterier och kioskförsäljning för många föreningar just nu.
Åsarp-Trädet hittade ett nytt sätt att dra in pengar, då en kampanj lanserades på Facebook ett par veckor inför lördagens inställda premiärmatch mot Vara.
– Vi bestämde oss för att sälja soffbiljetter. Tanken var att inte ta så mycket betalt, utan att fokusera på att väcka intresse och slå publikrekord. Vi tog 25 kronor per biljett och satte 500 som mål. Det kändes rätt tufft, säger ÅT:s ordförande Joakim Gustavsson.
Målet visade sig inte vara för offensivt, då det överträffades med råge.
– Det blev 575 stycken som tog soffläge i lördags eftermiddag. Vi gjorde lite filmer på Facebook och fick även in lite goa bilder inskickade från folk.
Kampanjen inbringade 14 375 kronor. Välkomna pengar i osäkra tider, enligt Joakim Gustavsson.
– Verkligen, fantastiskt välkommet. Det är skitsvårt att säga hur coronaviruset påverkar oss ekonomiskt. Vi har en massa formulär liggande som vi ska fylla i och ansöka pengar genom. Fakturorna ligger ute hos våra sponsorer, så frågan är vad som händer i månadsskiftet och början av maj. Vi har fantastiska sponsorer, både företag och privatsponsorer, som har stöttat och hjälpt oss i alla år. Sen förstår vi att det är tufft för många nu. Då kanske inte vår faktura ligger överst.
Här saknas innehåll