Annons
Nyheter
Det blöta oktobervädret försenar arbetet med milspåret vid Lassalyckan. Fortsätter det regna blir inte spåret klart till vintern och då kan de stora skidloppen tvingas köra en kortare slinga även vid god tillgång på natursnö.
Nyheter • Publicerad 11 oktober 2014
Arbetet med att förbättra spåren vid Lassalyckan har pågått i flera år. Men trots två års föreberedelsetid är det inte säkert att den nya sträckningen av det grönmarkerade milspåret hinner bli klar innan vintern.Arkivfoto: Henrik Erickson
Arbetet med att förbättra spåren vid Lassalyckan har pågått i flera år. Men trots två års föreberedelsetid är det inte säkert att den nya sträckningen av det grönmarkerade milspåret hinner bli klar innan vintern.Arkivfoto: Henrik EricksonFoto: Henrik Erickson

I ett par års tid har det varit känt att en privat markägare utmed milspåret inte längre vill upplåta sin skog till löpare och skidåkare. Därefter har kommun och föreningar klurat på en ny sträckning av det grönmarkerade 10 kilometetersspåret vid Lassalyckan.

UT skrev i mars om att en ny sträckning för 1,3 kilometer av spåret hade spikats och att arbetet beräknades komma igång under våren.

Annons

Nu började inte grävarbetena förrän i september och plötsligt har det blivit ont om tid för att bli klara innan vintern.

– Problemet är att det har regnat så kraftigt den senaste tiden och att det därför är väldigt blött ute i terrängen. Det är inte jättemycket grävarbete kvar, men just nu är materialet i spåret väldigt lerigt, säger Lena Molander, fritidskonsulent vid Ulricehamns kommun.

Hur ser du på chanserna att bli klara innan vintern?

– Det beror helt på vädret. Vi hoppas att det går, men i värsta fall kommer man inte att kunna använda den här delen av milspåret alls. Det sista vi ska göra är att bygga en liten bro över Pinebobäcken och dit kommer vi inte fram som det är nu.

Ni har känt till att milspåret behöver dras om i två års tid – hur kommer det sig att ni ändå hamnar i tidsnöd?

– Den kommunala byråkratin och alla beslutsprocesser tar lång tid. Man behöver ha diskussioner med många parter innan man gör det här. Sen ska arbetet upphandlas och entreprenören ska kunna göra jobbet. Det tar mer tid än man tror, säger Lena Molander.

Om spårarbetena inte blir färdiga innan vintern tror Lena Molander att det går att kombinera delar av milspåret med andra spår i Lassalyckans system, så att man ändå kan få till relativt långa varv i skidloppen. Om det finns natursnö vill säga, annars är det ju ändå kortare varv på konsnöslingan som gäller.

Och när den gröna slingan väl blir komplett igen, har den fått en rejäl ansiktslyftning.

– Vi tror att det den nya sträckan blir väldigt trevlig. Det är inte jättekuperat, men det böljar lite upp och ner. Dessutom finns det något riktigt fin staksträcka. Jag tror att man kommer att gilla det, oavsett om man springer, går eller åker skidor, säger Lena Molander.

Ulricehamns kommun investerar totalt 250 000 kronor i ombyggnaden av milspåret, som nu helt kommer att gå på kommunal mark.

Området som berörs ligger mellan Rönnåsen och Hillared, när mellan fem och sex kilometer av spårets totala längd har avverkats.

Jonas Emtervall
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons