Annons
Nyheter

Häggström hjälper Hanna bygga varumärket

En gammal idrottsstjärna hjälper en ny. Hanna Falk blir i vinter kund hos Peter Häggström.
Nyheter • Publicerad 30 september 2010
... samtidigt som Peter Häggström tar en stor del av sponsring och förfrågningar från organisationer och företag.
... samtidigt som Peter Häggström tar en stor del av sponsring och förfrågningar från organisationer och företag.Foto: Sara Moritz
Hanna Falk ska fortsätta skörda framgångar i skidspåren...
Hanna Falk ska fortsätta skörda framgångar i skidspåren...Foto: TOBIAS RÖSTLUND / SCANPIX

Hanna Falk slog igenom med dunder och brak förra vintern. Hon fick delvis den hårda vägen lära sig att elitidrott inte bara handlar om träning och prestation på tävling. En lika stor del är trycket från media, sponsorer, TV-publik och andra intresserade.

Till årets säsong har Hanna Falk tillsammans med Ulricehamns IF Skidor jobbat intensivt för att lätta trycket från Falks axlar. Hanna ska åka skidor, andra ska ta hand om det runt omkring.

Annons

Den som kommer ta den stora delen av mediakontakter, evenemangsförfrågningar och hjälpa till med sponsorbiten är ett känt ansikte. Peter Häggström, före detta friidrottare på landslagsnivå, blir något av en manager för Falk.

– Det känns fantastiskt bra att ha fått frågan. Vi har en liten lista på idrottare som vi gärna skulle vilja jobba med och Hanna fanns med på den, säger Häggström.

Häggström är i dag en av två exidrottare som driver firman Häggström & Möller med bas i Stockholm. De jobbar med företag, organisationer, elitidrottare och privatpersoner.

– Alla som vill prestera bättre i sin vardag, säger Häggström.

Meningen med avtalet mellan Hanna Falk och firman är att Hanna ska kunna koncentrera sig helt och fullt på sitt idrottande. Häggström blir ett filter för den övriga verksamheten.

– Vi kommer hjälpa Hanna med rådgivning på olika sätt. Sponsorbiten är den enskilt största biten men det handlar också om andra delar. Hanna får förfrågningar från alla möjliga håll inför vintern och vi är som en katalysator för henne. Hon ska inte behöva fundera på allt, säger Häggström som hämtar mycket av sin kunskap från egna erfarenheter.

– Jag har varit delaktig i, och sedan följt, den fantastiska friidrottseran som Sverige haft. Jag har stor nytta av det i mitt arbete. Många företag i vår bransch är duktiga på allt runt idrotten men glömmer ibland själva prestationen. Det viktigaste för Hanna i dagsläget är inte att teckna stora sponsorkontrakt, det är att fortsätta prestera i skidspåren.

Resultaten är grunden till framgång, även i livet runt omkring alltså. Peter Häggström ser förutom en stor potential rent åkmässigt andra fördelar med Hanna Falk som person.

– Hon är mer än en idrottskvinna i mina ögon. Hanna vågar vara sig själv och har en hälsosam och ambitiös utstrålning.

Om UIF skidor som förening öser Häggström lovord.

Annons

– I mina ögon har de skött arbetet med Hanna Falk mycket bra så här långt. Jag är imponerad av de krafter som hjälpt henne. Är andra delar av verksamheten lika bra är det här bara början på en framgångsperiod.

Peter Häggström

Peter Häggström från Borås är en av tre svenskar som hoppat över åtta meter i längdhopp. Han är idag expertkommentator i fri­idrott och programledare i Lilla Sportspegeln på Sveriges Television. Peter är utbildad idrotts– och friskvårdspedagog och organisations­utvecklare vid Göteborgs Universitet. Han har också läst journalistik vid University of Houston och Poppius. Driver firman Häggström & Möller tillsammans med exfotbollsspelaren Erik Möller.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons