Annons
Nyheter

Friidrottsklubben satsar på löpskolning

Suget efter löpning är stort, det är inte något nytt. Färskt är däremot Ulricehamns friidrottsklubbs löpargrupp.
Nyheter • Publicerad 22 maj 2014
Anders Nimmermark betonar vikten av armarnas rörelse vid löpning.Foto: Carina Carlzon
Rörlighetsträning är ett av inslagen under träningspasset.Foto: Carina Carlzon

Utanför värmestugan på Lassalyckan dyker den ena löparskoförsedda personen efter den andra upp. Himlen är ordentligt grå och ibland bryts småpratet av ett rejält åskmuller.

Klockan närmar sig 17,30 på måndagseftermiddagen och Anders Nimmermark, tränare i Ulricehamns friidrottsklubb, berättar vad dagens träningspass ska innehålla.

Annons

Under drygt 60 minuter ska deltagarna sikta mot att komma upp på foten under sin löpning, alltså landa långt fram på foten.

Totalt är det tio personer som dykt upp för att få löpskolning och intervallträning. Majoriteten är runt 15 år.

– Med rätt löpteknik kan du minska din energianvändning med 10-15 procent, säger Anders Nimmermark.

Med tanke på att motionärer i hög grad fokuserar på kilometertider finns det möjlighet att kapa tid genom att springa med rätt teknik, enligt Nimmermark.

Friidrottsklubben vänder sig med träningen i första hand till medlemmar i klubben men även deltagare från UOK, UIFK och UIF skidor deltar i löpträningen och tanken är att alla från tolv år och uppåt ska ha något att hämta i löppassen.

– Det fungerar bra att köra gruppövningar även om det är ålderspridning. Kör vi intervaller får man springa med någon som håller ungefär samma tempo runt dammen.

Förutom minskad energiåtgång kan rätt löpteknik förebygga skador. Låsningar i höfter eller knäproblematik kan ha sin grund i felaktig teknik.

Måndagens pass är det femte som UFK anordnar och planen är att de ska köra på en gång i veckan fram till midsommar.

I ett ihärdigt regn ger sig gruppen ut för uppvärmningsvarv runt dammen närmast start- och målområdet. Efter en stund är det dags för teknikbiten i själva löpsteget.

”Upp med knäna och håll kroppen rak.”

Annons

”Ta ett långt kliv.”

Det är några av förmaningarna som Nimmermark ger till gruppen när de på en kort sträcka ska öva på det ultimata steget.

Det så kallade hjulet tränas på. Tanken med hjulet är att få en jämn rörelse i hela steget från höjning av benet till isättning av foten.

Någon deltagare tycker det är svårt att hitta rytmen.

Stegringslopp avklaras och senare ska det bli intervaller.

TS-träning. En gång i veckan, John Andén instruktör.

Nordic wellness. En gång i veckan, Markus Jönsson instruktör.

Carina Carlzon
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons