Annons

Delar av Lassalyckan avstängt – i ett halvår: ”Ska inte påverka jättemycket”

Nu inleds arbetet med att anlägga multibanan på Lassalyckan. Något som medför att delar av området kring stadion och sprintbanan stängs av.
– Det är viktigt att man respekterar arbetsplatsen och tar de omvägar som är markerade, säger Stefan Carlsson.
Skidsport • Publicerad 19 april 2023 • Uppdaterad 20 april 2023
När multibanan byggs på Lassalyckan stängs delar av sprintbanan av.
När multibanan byggs på Lassalyckan stängs delar av sprintbanan av.Foto: Jonas Emtervall

Förra veckan gick Ulricehamns kommun ut med informationen att byggarbetet av multibanan kommer att pågå mellan mitten av april och oktober.

– Det känns roligt att bygget äntligen är igång, vi ser fram emot att alla ska kunna börja använda banan till hösten, säger Peter Svenningsson, ordförande i Ulricehamns IF, i ett pressmeddelande.

Annons

Multibanan är en asfalterad slinga, där det bredaste partiet är sex meter, som avses att användas av både rullskidåkare, parasportutövare och vanliga motionärer och personer med funktionshinder.

Under tiden arbetet pågår kommer vissa delar av Lassalyckan att stängas av för allmänheten.

– Vi har gått ut med att området räknas som en byggarbetsplats. Och vi har även märkt ut alternativa sträckor som man kan använda för att ta sig runt byggarbetsplatsen, säger Stefan Carlsson, kommunens driftansvarige på Lassalyckan.

Den röda sträckningen visar var banan kommer att vara fyra meter bred, den svarta visar bansträckningen som är sex meter bred och gröna är en kortare träningssträcka som är fyra meter bred och 140 meter lång.
Den röda sträckningen visar var banan kommer att vara fyra meter bred, den svarta visar bansträckningen som är sex meter bred och gröna är en kortare träningssträcka som är fyra meter bred och 140 meter lång.Foto: Privat

Han berättar att kommunen redan nu har markerat ut två alternativa slingor för att ta sig förbi stadion och torget. Bland annat leder de två lederna genom tunnlarna under hyllan och torget.

– Byggnationen ska inte påverka motionärerna jättemycket. När man tagit sig förbi torget är allt som vanligt igen, säger Carlsson.

För att ta sig förbi byggzonen ska man följa de blå pilarna.
För att ta sig förbi byggzonen ska man följa de blå pilarna.Foto: Jonas Emtervall

Arbetet förväntas pågå under sex månaders tid och multibanan, som kommer att vara 3,2 kilometer lång, beräknas vara klar i oktober.

– Flyter allt på ska det kunna färdigställas innan vintersäsongen. Skötseln kommer att skötas av fritid, där står vi nu i alla fall. Hur det kommer se ut får vi se när vi kommer dit, men det kommer handla om att sopa banan ett antal gånger i veckan.

Jasmin FrljevicSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons