Bogebanan redo för fest
När ni bygger banan, tänker ni er mest en tuff bana för åkarna eller mer ur publikens synvinkel?
– Det är en avvägning. Banan har blivit mycket mer publik nu, där alla befinner sig mitt i banan och från många ställen ser man nästan hela varvet. Vi har jobbat mycket med banan de senaste tre-fyra åren och en ny del finns nu. Till tävlingarna vässar vi hoppen lite men det går inte att göra alla helt nöjda, åkare och publik. Idag handlar banbyggande mycket om säkerhet. Där är det ju lite svårt med hopp och sen ska det vara mycket avåkningszoner och annat.
Vad blir avgörande i tävlingarna på Bogebanan?
– Våra hopp är inte så utslagsgivande förutom ”tförstrappan”kanske. Där har åkarna ett ruggigt gasutslag redan när de landar. Annars är det kurvorna som är avgörande där högst hastighet ur kurvan vinner.
Vad är åkarnas omdöme i allmänhet om banan?
– För några dagar sen hade vi 37 SM-åkare på plats som fick känna på banan. Det var enbart bra recensioner. De gillar helheten och att de får bra flyt längs hela banan. Deras känsla är att det är en öppen och säker bana.
Vad är förhoppningarna för helgens tävlingar?
– Att det ska vara en helg för hela familjen. Med en fartfylld tävling och i de stora hoppen kommer åkarna säkert tre-fyra meter upp i luften och det är häftigt för publiken, inte minst för de små. Är SM-åkarna på bra humör brukar de bjuda på lite show också.
Banlängd: 1650 meter
Varvtid: cirka 1.45 minuter
Snitthastighet: cirka 55km/h
Topphastighet: cirka 80km/h
Så avgörs SM-deltävlingen: På lördag körs kval och på söndag finalerna. Finalen består av två heat där resultaten sedan räknas ihop och en vinnare koras. Varje heat körs, för de två herrseniorklasserna, i 25 minuter plus två varv. Det vill säga att när ledaren varit ute i 25 minuter återstår två varv efter att han varvat. De två andra klasserna kör något kortare tid.