Utländska lärare ger verklighetsanknytning
Inom ramen för det så kallade Comenius-projektet har rektor Ann-Christine Oldenburg, internationell samordnare vid skolan, ansökt om att under nästa läsår få två utländska lärare knutna till Tingsholm. Det skall vara en spansk och en fransk lärare.
– Anledningen till att vi vill ha hjälp av två infödda lärare i de här språken är att de ger en mer verklighetsanpassad undervisning. Genom dem får eleverna en inblick i den inhemska kulturen i de aktuella länderna, i det här fallet Frankrike och Spanien, säger rektorn.
Under våren 2009 hade Tingsholm en tysk lärare, en så kallad språkassistent, och det blev enligt Oldenburg en enorm resurs och mycket uppskattat.
Detta att ha en lärare som bara talar det aktuella språket är nyttigt för eleverna i många avseenden, anser hon, bland annat att de tvingas skärpa sig för att hänga med i undervisningen.
Att på detta sätt få ett internationellt utbyte på hemmaplan anser Oldenburg vara en stor fördel; det är inte alltid det enklaste att resa till andra länder, inte minst av ekonomiska skäl.
I Tingsholmsgymnasiet har man också startat en FN-skola. Detta för att ytterligare öka det internationelle kunnandet.
– Vi har till en början startat med dem som läser samhällsprogrammet, fortsätter hon, men eftersom internationaliseringen är övergripande i skolans arbete kommer det att utvidgas till allt fler.