Annons
Nyheter

Ute för inlärning

För inlärningen, motoriken och färre konflikter. Eller bara för att det är kul. Under en regnig dag fick förskolepersonal lära sig mer om utomhuspedagogik.
Nyheter • Publicerad 22 september 2011
Regnet påverkade inte humöret för Marita Foss och Ingrid Karlsson.
Regnet påverkade inte humöret för Marita Foss och Ingrid Karlsson.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

Regnet smattrade ihärdig och rikligt på färglada regnkappor, paraplyer och ponchos. Gruppen, bestående av personal från fristående förskolor i kommunen, hade samlats vid niotiden vid hembygdsstugorna i Brunn där kursarrangör Lena Sjögren från Änglagårdens förskola inledde.

– En fråga Lena. När tar vi förmiddagsfika, frågade en av deltagarna, men förstås på skämt.

Annons

För någon tvekan att ge sig ut i skogen, trots vädret, märktes inte.

Lena Sjögren livade ytterligare upp stämningen genom att dra igång en hälsningssång.

– Snurra runt, ge en kram och du har fått en vän.

Efter en visning av utedasset fortsatte gruppen ut till vindskydden ute i skogen, där de möttes av Maria Hammarsten. Hon är från högskolan i Jönköping, universitetsadjunkt i lärarvetenskap och fil mag i utomhuspedagogik.

Framför en brasa gav hon en introduktion, och talade bland annat om tröskeln. Vid sådant här väder kan en del tveka att ge sig ut, de behöver komma över en tröskel. Men när de väl är ute märker de knappt att det regnar.

Ett av huvudsyftena med dagen var att ge deltagarna exempel på olika övningar och aktiviteter att göra ute med barnen. Därför gick hon nu igenom exempel på detta som deltagarna skulle få pröva på själva.

Ett ledord var enkelhet, berättade hon när hon tog fram en galje och två hinkar.

– Jag använder saker som budgeten klarar av, det regnar ju inte pengar över er verksamhet.

Övningarna var konstruerade för inlärning av till exempel matematik och språklig medvetenhet. Aktiviteterna varvades sedan med diskussioner och reflektioner.

Maria Hammarsten ser flera skäl att bedriva undervisning utomhus. Hon nämner bland annat att det är bra för motoriken, förmågan att samarbeta, det blir en bättre ljudmiljö, färre konflikter, och det är helt enkelt bra för det allmänna välbefinnandet.

Annons

– Sedan är alla sinnena mer påkopplade. Nu hör vi regnet smattra, vi känner att vi blir blöta, det doftar från marken. När sinnena blir mer påkopplade ökar koncentrationsförmågan och även minnesbehållningen.

Men hon betonar också att det naturligtvis ska vara balans i barnens liv, och att man ska anpassa sig efter förutsättningarna. Man ska inte vara ute till varje pris.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons