Annons
Nyheter
I Ulricehamns jublade man i förra veckan över beslutet om riksväg 40 - i Vara förbannas beslutet som riskerar att placera Skaraborgskommunen på infrastrukturens bakgård.
Nyheter • Publicerad 22 februari 2012

– Jäklar, vad skönt! utbrast Ulricehamns kommunalråd Lars Holmin (M) efter att via mobil fått beskedet från regeringen.

Det var glada miner hos både Lars och oppositionsrådet Mattias Josefsson (S) i Stadshuset den här torsdagen. För nu står inget i vägen för en utbyggnad av riksväg 40 till motorväg fram till Ulricehamn.

Annons

Dagen efter stod ett annat kommunalråd och ett annat oppositionsråd vid trafikplats Jung utanför Vara och pratade om samma sak, men med helt andra miner. De var där för att meddela den glada nyheten att trafikplatsen i fråga blir klar ett år tidigare än planerat, men beskedet om riksväg 40 lade sordin på stämningen.

– Det här är förstås inte bra, sade Fredrik Nerlander (S), kommunalråd i Vara, till Skövde Nyheter.

För E20 som går förbi här finns inte med i den nationella planen för ombyggnad av vägar fram till år 2021, vilket kan innebära tio års väntetid, samtidigt som riskväg 40 förbi Ulricehamn kan stå klar 2015.

I grunden handlar det om vilket som ska vara huvudvägen mellan Göteborg och Stockholm, den södra vägen genom Sjuhärad eller den norra genom Skaraborg.

Det finns en rädsla för att en förlust i den här kampen innebär en nedåtgående spiral, med minskade investeringar i infrastrukturen och sämre villkor för näringslivet.

– Vi riskerar då att hamna utanför allfartsvägen, sade oppositionsrådet Jan-Erik Wallin (M) till Skövde Nyheter.

Redan innan utbyggnaden av riksväg 40 till Ulricehamn har den södra vägen mellan Göteborg och Stockholm ansetts som bäst och därför har trafiken de senaste åren allt mer börjat gå där.

Ändå är det enligt Trafikverket fortfarande skyltat den norra vägen, den som går genom Skaraborg, förbi till exempel Vara. Men i och med utbyggnaden av riksväg 40 till Ulricehamn blir frågan åter aktuell.

Jan-Erik Wallin i Vara har till exempel uttryckt en oro för att vägen nu kommer att skyltas om. Och på Trafikverket pågår mycket riktigt ett arbete där man ser över frågan om bland annat skyltningen mellan Göteborg och Stockholm.

– Vi håller på med en liten studie, och vi gör inga politiska bedömningar utan ser på detta rent ingenjörsmässigt, säger Lars Bergman på verkets planeringsavdelning.

Annons

På Trafikverket har de under många år nu sett att trafiken gradvis har flyttat över från den norra vägen till den södra. Bland annat har de gjort undersökningar bland åkeriföretagen. Lars Bergman tror att trenden kommer att fortsätta.

– Det här är ju inga hemligheter, den södra vägen har ju högre standard. Det här tycker naturligtvis inte kommunerna vid E20 om. Man har ju varit rädd för att statusen på E20 ska bli lägre och att investeringarna blir lägre.

Samtidigt flaggar Lars Bergman för att Region Väst håller på med en studie om hur man ska utveckla E20 genom Skaraborg, bland annat mot bakgrund av de dödsolyckor som har skett där. Den studien ska presenteras 15 april. Därmed har de från Trafikverket valt att presentera sin studie samtidigt.

Men Lars Bergman säger att det är en lång process, och en eventuell förändring av skyltningen kan förmodligen bli aktuell först 2015 när vägen står klar. Innan dess ska frågan ut på remiss, till bland annat berörda kommuner.

– Det kommer bli diskussioner om det här. Men det här har vi hållit på med i 20 år, det är inget nytt. Det har varit mycket diskussioner genom åren.

Han påpekar också att folk väljer väg av flera skäl än vad som är snabbast och säkrast. Det handlar även om var man startar sin resa och vart man ska. Om man startar en bit in på riksväg 40 kör man nog inte upp till E20 och tvärt om. Det samma gäller kanske om man ska till norra Stockholm. Då kanske man inte väljer den södra vägen.

Så huvudsvägskampen handlar inte om hela trafikströmmen, utan om delar av den.

Hur den slutar återstår att se.

Södra vägen

471 kilometer

5 timmar 7 minuter

Norra vägen

478 kilometer

5 timmar 47 minuter

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons