Annons
Nyheter

Uport gick bättre än väntat

Premiären för Uport-festivalen gick med förlust, men Sebastian Andersson är nöjd ändå.
– Det är bättre än vad vi förväntade oss, säger han.
Nyheter • Publicerad 17 september 2013

Festivalgeneral Sebastian Andersson sa redan innan festivalen att man inte förväntade sig plus i kassan efter Uport. Nu kan han med säkerhet säga att festivalen går back, men att det gick bättre än väntat.

– Vi är jättenöjda med resultatet, säger han, trots att gänget bakom Uport gått flera hundratusen kronor i back.

Annons

Någon exakt siffra kan han inte ge ännu, eftersom man fortfarande räknar på slutsumman.

Nästa år tror Sebastian Andersson att det ekonomiska resulatet blir bättre, eftersom mycket av det som köptes in i år kan användas igen. Han syftar framförallt till festivaltälten, skyltmaterial, utrustning till logerna och virke till de hemmabyggda barerna. Inför Uport 2014 hoppas han även att man inte ska behöva lägga lika mycket pengar på marknadsföring. Efter årets succé finns Uport nu på Sveriges festivalkarta och förhoppningsvis kan ryktet locka besökare till nästa år.

En mindre satsning på marknadsföring kan förändra en hel del för ekonomin, men ett plusresultat är fortfarande otänkbart.

– Nästa år kan man kanske ha som mål att gå plus minus noll, tror Sebastian.

Det som kostade mest för festivalledningen i sommar var artisterna, och därefter ljud, ljus och scen. Det som drog in mest pengar var biljettförsäljningen och besökarnas öldrickande.

– Vi sålde en brutal mängd bärs, säger Sebastian Andersson.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons