Annons
Nyheter

Tvingas betala abonnemang trots sju veckors teleavbrott

Efter sju veckor har Lena Landström i Sjögunnarsbo åter fått en fungerande fast telefonförbindelse. Men hon tvingas ändå betala för abonnemanget.
Nyheter • Publicerad 9 januari 2012

Det var den 19 november som förbindelsen bröts. Sedan dess har Lena Landström gjort flera försök att kontakta Telia för att få felet lagat.

– Man ringer och får besked om ett visst datum då det ska lagas. Sedan händer inget. Det gör att man blir upprörd, irriterad och till slut uppgiven. För det är jobbigt att försöka komma fram och få prata med någon på Telia, säger Lena Landström.

Annons

Som av en händelse – det är så Lena Landström beskriver det – var det samma dag hon läste i UT om teleproblemen i Grönahög, som hon åter fick en fungerande telefonförbindelse.

– Jag läste om dem som varit utan telefon sedan 10 december. För egen del har jag fått vänta sedan 19 november. Förhoppningsvis fungerar telefonen ett tag nu så att jag kan ringa Telia för att få veta vilken kompensation man får, säger Lena Landström.

Men trots det långa avbrottet tvingas Lena Landström betala för abonnemanget under den aktuella tiden.

– Jag tycker det är helt sjukt. Men det är det beskedet jag fick när jag ringde och ville ha kompensation, berättar Lena Landström.

Däremot får hon ekonomisk kompensation som ersättning för avbrottet.

– För de sju veckorna erbjöds jag 1 200 kronor. Jag sa då att jag fått ringa via mobil, vilket inneburit ökade kostnader. Då fick jag ytterligare ett hundra kronor.

Hur ser du på Telias bemötande?

– Hade jag sluppit kostnaden för abonnemanget hade det varit okej. Men inte nu. Det är alldeles för låg ersättning.

Det var inte första gången som det varit avbrott i telenätet till abonnenter på Sjögunnarsbo. I kontakten med Telia nu bad Lena Landström att få ersättning även för de tidigare tillfällen då hon ringt om teleavbrott som drabbat henne. Men någon sådan ersättning ges inte, enligt beskedet från Telia.

Enligt Telias allmänna villkor har du som privatkund rätt till kompensation enligt följande:

? tvåhundra (200) kronor om felet eller förseningen varat minst fem (5) dygn i följd.

? femhundra (500) kronor om felet eller förseningen varat minst tio (10) dygn i följd.

? åttahundra (800) kronor om felet eller förseningen varat minst femton (15) dygn i följd.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons