Tidigare kassörskan: Sju beteenden som inte är okej i mataffären
Författaren och poeten Lina Arvidsson arbetade som kassörska i 14 år innan hon sade upp sig för att satsa på skrivandet. I diktsamlingen Vänligen bygg inga berg: betraktelser från kassan har hon satt ord på möten och tankar i livsmedelsbutiken.
– Jag samlade små lappar med betraktelser i många år. De blev utgångspunkten för min bok.
Medan somliga ser besöket i affären som ett nödvändigt ont är det en möjlighet för social samvaro för en andra.
– För en del blir man en extra medmänniska eller psykolog. Det är en balansgång att samtidigt vara effektiv så att köerna inte växer.
Det är viktigt att ha tålamod med den som vill småprata lite i kassan och kanske stoppar upp kön en smula. Detsamma gäller för den som glömt något och måste springa tillbaka in i butiken.
– Det går inte att stå i kön och sucka över sådant, det är så kort tid i livet så det utrymmet tycker jag man kan ge andra, säger Lina Arvidsson.
Lite hyfs i butiken är också snyggt. Att provsmaka vindruvor eller jordgubbar är inte okej.
– Nä, det får man inte göra. Ibland får man ju provsmaka nya frukter och då brukar butiken vara noga med att skylta med det.
Ännu värre är det att grabba lösgodis för att stilla sötsuget.
– Det är ju inte särskilt hygieniskt heller.
Massor av blast har man kanske inte lust att betala för. Frågan är om det är okej att rensa blomkålen innan man lägger den på vågen.
– Ett tag var det plastförpackningar som folk inte ville betala för. Men de finns ju ofta där för att skydda grönsaken eller frukten. Det är samma sak med blasten. Är det väldigt mycket och ful blast tycker jag att man kan rensa bort lite och slänga i en soptunna. Annars ska den vara kvar.
Att sortera i förpackningar och lämna kvar mindre bra exemplar till nästa kund visar också på bristande etikett.
– Jag kom på en dam med att sortera ut ägg, hon ville bara ha de fina, bruna i sin låda. Så hon bytte mellan kartongerna. Det är ju inte okej, berättar Lina Arvidsson.
Lina Arvidsson om 7 olika beteenden
•Att provsmaka: Nej, det får man inte. Butiken skyltar tydligt om de bjuder på smakbitar.
• Sortera ut det finaste: Det är inte okej att sortera ut de finaste äggen eller jordgubbarna och lämna de sämre exemplaren till andra.
• Rensa bort blast: Nja, lite kanske kan vara okej om det är riktigt ful blast.
• Ställa tillbaka på fel plats: Hinner du inte är det bättre att lämna en ångrad vara till personalen i kassan. Lägg inte en kyl- eller frysvara i rumstemperatur.
• Rensa hyllan på reavaror: Det är en svår fråga. Det är en fin gest att lämna kvar lite till andra. Samtidigt kan det ju vara så att man har en väldigt tajt ekonomi.
• Sucka åt långsamma kunder: Nej, så dåligt tålamod får man inte ha med sina medmänniskor.
• Ignorera kassapersonalen: Kunderna behöver inte prata en massa men det är fint att hälsa och se personen bakom kassan i ögonen en kort stund.
De flesta har någon gång plockat på sig en vara, ångrat sig och sedan ställt tillbaka den på fel plats. Men att skapa oreda i butiken landar i knät på personalen i slutändan.
– Alla är väl stressade någon gång, så det är ju mänskligt att göra så. Men handlar det om en frysvara så kan man åtminstone lägga den i frysdisken, annars blir ju varan förstörd.
Väl i kassan råder självklarheter som att inte trängas i kön och ha tålamod med kunder som letar efter rabattkuponger, har fel på kortet eller vill betala med kontanter. För den som vill slippa anpassa sig finns det numera möjlighet att scanna varorna själv i de flesta butiker.
Att lägga streckkoden rätt är en fin gest som underlättar för personalen mer än de flesta kunder tror.
– Och bygg inga berg, framför allt, då blir det riktigt besvärligt med varor som riskerar att falla i golvet och bli förstörda. Det är riktigt stressande för den som sitter i kassan, säger Lina Arvidsson.