Annons
Nyheter

Telia svarar på kritiken

Antalet fel i fasta telenätet i Västra Götaland är extremt stort just nu, enligt Telia.
Nyheter • Publicerad 9 januari 2012

Med anledning av den senaste tidens många problem med telenätet har UT ställt några frågor till Telia, som besvarats av Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia.

Varför betalas inte ekonomisk ersättning ut per automatik, som elbolagen gör vid avbrott?

Annons

– Ersättning betalas ut under förutsättning att kunden 1, felanmäler och 2, begär kompensation när felet är avhjälpt. Det enkla svaret är att vi inte har ett system som känner av detta med automatik, det vill säga att ett fel som anmälts blir klarrapporterat av teknikern.

Varför är 15 dagars avbrott högsta intervallet i era villkor, vissa kunder drabbas av avbrott i betydligt längre tid än så? Varför räknas inte ersättning upp enligt samma intervall även vid avbrott under längre perioder än 5, 10 och 15 dagar???

– Målet är att ett fel ska vara avhjälpt inom tre helgfria vardagar. Det är därför ovanligt att fel kvarstår längre tid än 15 dagar. Det kan dessvärre inträffa när felvolymerna är extremt stora som just nu. Antalet fel i Skanovas kopparnät i Västra Götalands län är till exempel 3 183 just nu (8/1) och en normalsituation är 615 fel. Endast i undantagsfall förlängs trappan. Så gjordes efter stormen Gudrun.

Varför ska kund betala abonnemangsavgift trots att teleavbrott. Att ha fått ekonomisk komp för avbrottet är väl avsett som ersättning för extrakostnader (mobil, felanmälning etc).

– Om man tar ett vanligt Telia Bas-abonnemang för fast telefoni så är månadskostnaden 145 kr eller 4,80 kr per dag om man så vill. Efter fem dagar så får man alltså 40 kr per dag i kompensation per tjänst. Detta ska då täcka både abonnemanget och ökade kostnader i form av eventuellt högre kostnader för mobiltelefoni. Det är ju så att skillnaden mellan fasta och mobila samtal inte är så stor längre (lite beroende på vilket abonnemang man har). Jag anser därför att kompensationen är generös.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons