Annons
Nyheter

Taxi Ulricehamn riskerar kastas ur taxiförbundet efter fusket

Bötfällda av Konkurrensverket för upphandlingsfusk. Nu väntar nästa rond för Taxi Ulricehamn och Väner taxi AB. Svenska taxiförbundet ska granska om överträdelsen kan vara anledning nog för att utesluta de båda företagen ur förbundet.
Digital Bas 3 mån 3 kr
Stöd oss.För fri lokal journalistik.
Du läser just nu en upplåst artikel. Genom att teckna Digital Bas får du tillgång till alla nyheter på sajten och stödjer vår närproducerade och oberoende journalistik.
Ulricehamn • Publicerad 2 november 2022 • Uppdaterad 3 november 2022
Svenska taxiförbundet ska nu granska om Taxi Ulricehamn och Väner taxi AB kan tillåtas vara kvar som medlemmar efter den avslöjade kartellbildningen.
Svenska taxiförbundet ska nu granska om Taxi Ulricehamn och Väner taxi AB kan tillåtas vara kvar som medlemmar efter den avslöjade kartellbildningen.Foto: Jens Augustinsson

De två taxibolagen Taxi Beställningscentral i Ulricehamns kommun AB (Taxi Ulricehamn) och Väner taxi AB pratade på ett otillåtet sätt ihop sig inför upphandlingen av färdtjänst, arbetsresor och riksfärdtjänst i Ulricehamns kommun. Som UT tidigare skrivit straffades de nyligen för detta genom miljonböter utfärdade av Konkurrensverket.

Ulricehamns kommun förbereder nu en ny upphandlingsrunda, där Taxi Ulricehamn åter kan bli aktuella som anbudsgivare. Samtidigt har bolagets konstaterade fusk fått ringar på vattnet och nu nått branschorganisationen Taxiförbundet, där såväl Taxi Ulricehamn som Väner taxi AB är medlemmar.

Lennart Kalderén, förbundsordförande i Svenska taxiförbundet.
Lennart Kalderén, förbundsordförande i Svenska taxiförbundet.Foto: Jens Reiterer
Annons

– Vi kommer att göra ett medlemsärende av det här och pröva medlemskapet. Det har jag meddelat företagen, och de kommer få yttra sig i ärendet, säger Svenska taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén.

Hur ser förbundet på de två taxibolagens agerande?

– Det är beklagligt och allvarligt. Näringsverksamhet i Sverige bygger på en fri marknad och konkurrens på lika villkor. Då måste även våra förbundsmedlemmar inrätta sin verksamhet efter de lagar och regler som gäller.

”Det är mig veterligen första gången vi är med om ett sånt fall i Taxiförbundet”
Lennart Kalderén, ordförande Taxiförbundet

Hur vanligt är det med den här typen av fall?

– Det är mig veterligen första gången vi är med om ett sånt fall i Taxiförbundet. Konkurrensverkets dom är unik och praxisgivande. Den är också komplex och vi har full anledning att titta närmare på den.

Hur förhindras att något liknande händer igen?

– Detta är nytt för oss, så vi kommer ta en gedigen intern diskussion om det här. Det faktum att ni skriver om det har också en avskräckande effekt. Och det kommer även uppmärksammas i branschmedia.

”Jag har inga kommentarer i nuläget, återkommer när jag vet mer om hur vi hanterar situationen”
Mikael Willbo, Taxi Ulricehamn

UT har sökt Mikael Willbo, styrelseordförande i Ulricehamns taxi och Väner taxi AB, samt vd för Väner taxi AB, för en kommentar. I ett sms till tidningen svarar han:

”Hej, har inga kommentarer i nuläget, återkommer när jag vet mer om hur vi hanterar situationen”.

Mikael Willbo har styrelseengagemang i totalt 28 aktiva aktiebolag kopplade till taxiverksamhet, varav sex stycken vd-poster och sju styrelseordförandeposter. Merparten av företagen är registrerade i Lidköping. Det visar uppgifter från allabolag.se.

Annons

I tre taxibolag är han både vd och styrelseordförande. Detta gäller bland annat nu bötfällda Väner taxi AB i Lidköping och även ett bolag som är registrerat i Borås. I ytterligare tre bolag finns han registrerad som både vd och styrelseledamot.

Från Svenska taxiförbundets sida räknar man med att medlemsärendet kommer att avgöras under november eller december i år.

Jens AugustinssonSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons