Svalt intresse för skolans framtid
De flesta av de närvarande var sådana som på ett eller annat sätt arbetar inom skolan. Antalet ”renodlade” föräldrar torde kunna räknas på ena handens fingrar.
Det var den kommunala beredningen för lärande som inbjudit till träffen. Här gällde det inte att i första hand lämna information utan snarare att ta emot synpunkter på hur grundskolan skall utvecklas.
Denna beredning är en av fyra fasta beredningar som tillsatts av fullmäktige för att arbeta med förbättringar. Där finns företrädare för alla partier i fullmäktige, utom Sverigedemokraterna. Samtalsledare är Birgit Andersson (FP) med Jan Forsman (S) som vice. I övrigt återfinns moderaterna Carljohan Molander och Lotta Bäckström, Ingvor Carlander (MP), Ingvar Kärrsmyr (KD), Susanne Arneborg (V) och Mikael Dahl (C).
Samtalsledaren hälsade de närvarande välkomna och berättade vad hon och de övriga beredarna ville ha ut av kvällen, nämligen ökad kunskap om vad medborgarna vill ha för att en redan bra skola skall bli ännu bättre.
– Vårt viktigaste uppdrag är att vara medborgarföreträdare, fastslog hon.
Nu ville hon veta vilka kvaliteter som skall lyftas fram för att få en bättre skola i framtiden.
– Vi har redan en jättebra skola, men den kan bli ännu bättre. Det ni nu skall hjälpa oss med är att ge oss era synpunkter på förbättringar. Alla, oavsett kön och boendeort, skall nå samma goda resultat, det är målet.
Innan det blev dags för deltagarna att formera sig i grupper och resonera om olika kvalitetsaspekter på skolan, och notera det allra viktigaste på en klisterlapp, gav utvecklingsledare Thomas Carlsson en lektion om många nyheter i skolans värld, bland mycket annat nytt betygssystem och betyg redan i sexan, nya läroplaner och ny gymnasieskola.
Det ställs höga krav på skolan, krav som det nu gäller för kommunerna att leva upp till. Det är inte helt ovanligt att den kommunala budgeten begränsar möjligheterna att följa lagen.
Därefter var det dags att gå till matsalen för att ta tag i det som behövs för att förbättra Ulricehamns skolor.
Exakt vilka synpunkter som lämnades är i skrivande stund omöjligt att veta, men klart är i alla fall att miljö i dess olika aspekter anses viktiga, både social och byggnadsmässig miljö betonades. Tydligt ledarskap var ett annat nyckelbegrepp liksom stöd till behövande elever och föräldrainsatser.
Mer exakt resultat av kvällen kommer att redovisas längre fram, framför allt när förslag skall läggas till kommunstyrelsen och slutlighen till uppdragsgivaren kommunfullmäktige.