Annons
Nyheter

Strandgatan utan trafik om visioner för centrum blir verklighet

Strandgatan stängs av för att istället ge plats för småskaliga bostäder och folkliv invid strandkanten.
Se där en vision över hur den framtida stadskärnan i Ulricehamn kan komma att se ut.
Nyheter • Publicerad 27 augusti 2011
Ingen trafik på Strandgatan. Det kan föra Ulricehamns centrum närmre sjön Åsunden. Ett nytt stadsplaneprojekt ser detta som möjligt på längre sikt.
Ingen trafik på Strandgatan. Det kan föra Ulricehamns centrum närmre sjön Åsunden. Ett nytt stadsplaneprojekt ser detta som möjligt på längre sikt.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

Det är Leila Aalto och Gunilla Pettersson vid kommunens samhällsbyggnadskontor som tagit fram idéerna, vilka presenterades vid ett möte med Fastighetsägargruppen i Ulricehamn i torsdags.

Duon förklarade att det som började som två formella uppdrag från kommunstyrelsen; att ta fram en trafikstrategi samt att ta fram lösningar för hur norra respektive södra infarten till Ulricehamn kan utformas, utvecklades till en bredare vision för den framtida stadskärnan.

Annons

–Vi såg beröringspunkter mellan de två uppdragen. Samtidigt såg vi behovet av hitta lösningar för inte enbart biltrafiken utan för området i sin helhet, sa stadsarkitekt Gunilla Pettersson.

Arbetet kom att handla om hur stadscentrum kan utvecklas, både sett till trafikflöde och bostadsbyggande. Men också hur tillgängligheten för boende och besökare kan öka. Målet är att stadscentrum utvecklas till en öppen, attraktiv och levande mötesplats. Idéerna växte fram i samverkan med en Köpenhamnsbaserad arkitektbyrå.

Här några av de visioner som ingår i det paket av visioner som hittills tagits fram:

? Tydligare stråk för fotgängare från stadskärna ner mot sjön Åsunden. Vikten av en förstärkt kontakt med sjön betonas.

? Tydligare cykelvägar. Idag finns flera sträckor där oklarhet kring vad som är vad råder.

? Ett så kallat kulturstråk där Kulturhuset Folkets hus bildar startpunkt. Stråket löper via Rådhuset ner till strandkanten, där ett sjönära, nytt Stadsbibliotek kan anläggas.

? En tydligare entré i norra delen av Ulricehamn krävs i samband med att nya motorvägen står klar.

? En trafiksäkrare entré i södra delen av Ulricehamn med utbyggt bullerskydd.

? En småbåtshamn anläggs i Åsunden i höjd med nuvarande reningsverk.

? Hela strandkanten längs med nuvarande GC-vägen görs tillgänglig för fotgängare och cyklister. Trädäck öppnar för badliv.

Annons

? Ett nytt parkeringshus invid Ica med bostäder i de övre planen.

Den springande punkten i de visioner som tagits fram är kanske hur genomfartsvägen som sträcker sig genom de centrala delarna av stadskärnan ska hanteras. Det handlar om att helt eller i vart fall delvis få bort trafikflödet på Strandgatan.

I huvudsak finns tre alternativa lösningar:

? Att bygga en förbifart utanför tätorten. Det som talar emot en sådan lösning är kostnaden, menar trafikverket, som anser att dagens trafikflöde är alldeles för litet för att motivera en sådan satsning.

? Att använda sig av gamla Strandgatan. Rester av denna löper än i dag parallellt med nuvarande Strandgatan.

? Att leda om trafiken till Tre Rosors väg och bygga en anslutning från korsningen med Jönköpingsvägen ner mot den norra infarten till Ulricehamn.

Vad tycker du om visionerna?

Har du andra idéer till hur centrala Ulricehamn ska utvecklas?

Mejla dina idéer till redaktionen!

red@ut.se

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons