Annons
Nyheter

Sorg efter dödsolyckan

Stämningen har på många håll varit tryckt i Ulricehamn efter den svåra olyckan i fredags eftermiddag där en kvinna dog och ytterligare en kvinna skadades allvarligt.
Nyheter • Publicerad 6 maj 2014

Inklämt mellan den kraftigt trafikerade vägen och viltstängslet står nu ett enkelt träkors. På korset hänger det ett rött tyghjärta. Runt korset ligger det blommor och kort.

"Du fattas oss", står det på ett av korten.

Annons

"Sov gott. Livet är orättvist", står det på ett annat.

Olyckan skedde vid halvsextiden på fredagseftermiddagen strax öster om Hössnakorset och bredvid det nya industriområdet Rönnåsen.

Tre bilar var inblandade i olyckan. Av de inblandade personerna var det två kvinnor som skadades allvarligt. En av dem avled under lördagen. För den andra kvinnan var tillståndet fortfarande allvarligt sent på söndagseftermiddagen. Då meddelade pressjouren att kvinnan låg nedsövd. UT har inte fått någon ny information om hennes tillstånd sedan dess.

Övriga inblandade i olyckan klarade sig utan allvarliga skador.

Polisen har inlett en utredning av olyckan.

– En förundersökning har startats för att utröna omständigheterna, säger Malin Kronander vid polisen i Borås.

Hon arbetade med ärendet inledningsvis men på måndagen flyttades det över till polisen i Göteborg.

Enligt Malin Kronander kommer man nu förhöra de inblandade samt vittnen till olyckan. Dessutom görs en teknisk undersökning av fordonen, man samlar på sig fotografier från olycksplatsen, pratar med räddningstjänsten bland mycket annat.

Olyckan skedde på ett vägavsnitt där det sker vägarbete med anledning av byggandet av nya riksväg 40 och Rönnåsens industriområde. Bland annat saknas mitträcke på den aktuella platsen. Olyckan har väckt frågan om trafiksituationen är säker.

Enligt Gunnar Jelbin, som är projektledare för nya riksväg 40 förbi Ulricehamn, är skyltningen vid olycksplatsen korrekt gjord.

Annons

– Skyltningen är gjord enligt alla regler, med målad dubbellinje och hastighetsnedsättning. Men när det händer något sådant här är det klart man undrar om det borde gjorts mer, säger han.

Ett alternativ hade kunnat vara att sätta upp ett nytt mitträcke. Men det ska samtidigt vägas mot annat, som risken att sätta upp räcket i befintlig trafik.

– Det är alltid lätt att vara efterklok. Bedömningen var att detta var tillräckligt.

Trafikverket utreder alla dödsolyckor genom att göra en så kallad djupstudie. Där försöker man få en så komplett bild av vad som hänt före, under och efter trafikolyckan.

Syftet är dels att se om det behövs göras omedelbara åtgärder i vägmiljön, dels att skaffa kunskap som förbättrar trafiksäkerheten på sikt.

Anders Rosenberg
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons