Annons
Nyheter

Slog elev på Ulricehamnsskola – vikarie döms för misshandel

Lärarvikarien vid en grundskola i Ulricehamns kommun smällde en lågstadieelev över fingrarna med en pekpinne och tvingade andra i klassen att tillfoga eleven smärta. Nu döms kvinnan för bland annat misshandel.
Ulricehamn • Publicerad 14 februari 2023
Lärarvikarien vid en grundskola i Ulricehamns kommun fick bland annat flera av eleverna att slå en av eleverna. För detta döms nu lärarvikarien för misshandel och ofredande. Skolan på bilden har inget med artikeln att göra.
Lärarvikarien vid en grundskola i Ulricehamns kommun fick bland annat flera av eleverna att slå en av eleverna. För detta döms nu lärarvikarien för misshandel och ofredande. Skolan på bilden har inget med artikeln att göra.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Under hösten 2021 och våren 2022 har en vikarierande lärare vid en grundskola i Ulricehamns kommun vid upprepade tillfällen agerat på ett felaktigt sätt mot flera av eleverna i den lågstadieklass som hon vikarierade i.

Enligt domen som nyligen fallit vid Borås tingsrätt mot den tidigare lärarvikarien, är det nu fastställt att hon bland annat slagit en av eleverna med en pinne över fingrarna.

Annons

Som UT tidigare skrivit om, så stängdes lärarvikarien av från sin tjänst direkt då misstankarna mot henne uppdagades.

Den utsatta eleven själv har under utredningens gång berättat att läraren bland annat tog till fysiska åtgärder efter att eleven hade pratat högt.

Ur elevens redogörelse från utredningen, återberättat av utredare:

”Läraren tog xx händer och höll dem jättehårt bakom xx rygg, vilket gjorde jätteont. Läraren uppmanade xx att blunda, tog fram xx till mattan och sa till alla att göra något på xx huvud. Alla skulle slå xx. Det kändes inte så snällt. Det var tio elever som gjorde som läraren sa och slog xx (anm: visar smättande rörelse med fingrarna). Efteråt sa de förlåt och att de gjorde så för att läraren inte skulle bli arg. Fem elever lät bli och sa att de skulle på toaletten.”

I förhör med den tidigare lärarvikarien säger hon att det är mycket viktigt med ordning och reda i klassrummet och sättet som hon agerat på har att göra med att eleven i fråga haft svårt att förstå henne och att det var ett försök att göra det så enkelt som möjligt för eleven.

Lärarvikarien hävdar vidare att eleven aldrig har visat några tecken på att vara kränkt eller ledsen och att eleven ska ha hittat på att hon slagit eleven med en träpinne.

I den dom som föll på fredagen fälls nu den tidigare lärarvikarien för ett fall av misshandel, för händelsen då hon slog eleven över fingrarna med en pinne.

Vidare döms kvinnan också för tre fall av ofredande. Det gäller en händelse då lärarvikarien har pussat eleven på kinden i syfte att bestraffa denne. Det andra fallet av ofredande gäller det ovan beskrivna tillfället, då vikarien förmått flera elever att smätta den utsatta eleven i huvudet med fingrarna. Rätten konstaterar att det som lärarvikarien fått eleverna utföra kunde förväntas kränka elevens frid på ett kännbart sätt.

Det tredje fallet av ofredande rubricerades först som misshandel, men rättens bedömning är att det rör sig om ett ofredande, då lärarvikarien vid ett tillfälle smätt med fingrarna mot elevens huvud.

Rätten menar att det samlade straffvärdet för de åtalspunkter som kvinnan döms för motsvarar två månaders fängelse. Rätten gör samtidigt bedömningen att det saknas skäl att befara att hon gör sig skyldig till fortsatt brottslighet. Därför blir det en villkorlig dom med samhällstjänst i 75 timmar.

Annons

Den tidigare lärarvikarien döms också att betala skadestånd till eleven på 10 000 kronor för kränkning och 1 350 kronor för sveda och värk.

I den nu dömda lärarvikariens berättelse under utredningen säger hon att det fanns en del barn i lågstadieklassen med särskilda behov. Inför vikariatet hade vikarien meddelat skolan om att hon inte hade någon utbildning för att hantera dessa. Vikarien förstår att hennes sätt att hantera klassen kan ses som okonventionellt, men menar att händelserna tagits ur sin kontext för att på så sätt göra en stor sak av det hela.

Bland annat med anledning av detta, har man från Ulricehamns kommuns sida sett över hur man arbetar vid tillsättning av vikarier.

– Vi försöker jobba med kända vikarier och när vi tar in nya så kollar vi av mot belastningsregistret. Men ibland händer det ju saker även om man är fläckfri, konstaterar Gülsen Özdenkos, barn- och utbildningschef i Ulricehamns kommun, och fortsätter:

Gülsen Özdenkos, barn- och utbildningschef i Ulricehamns kommun.
Gülsen Özdenkos, barn- och utbildningschef i Ulricehamns kommun.Foto: Pernilla Rudenwall

– Vid den aktuella skolan arbetar man nu med att ha större insyn i varandras verksamheter, att fler vuxna har ett ansvar för alla barn. Det är extra viktigt när det kommer in nya och tidigare okända vikarier. Det är också viktigt att vikarierna känner sig trygga med den information de får när de kommer in och att det är tydligt vilka förväntningar som finns på dem.

I utredningen framkommer det att den mest drabbade eleven haft sömnproblem och inte haft lust att gå till skolan efter händelserna. Hur följs elevernas situation upp efteråt?

– Jag kan inte kommentera enskilda barn. Men enligt rektorn mår barnen bra och vi är uppmärksamma. Och i enlighet med skollagen så har varje skolenhet rutiner för att utreda och jobba med uppföljning av eleverna vid till exempel kränkande behandling.

Jens AugustinssonSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons