Annons
Nyheter

Seger omstrukturerar och nyanställer på hemmaplan

Strump- och mösstillverkaren Seger har några tuffa år bakom sig. Nu lyfter man delvis ur varumärket ur New Wave-familjen och anställer minst åtta nya medarbetare.
Nyheter • Publicerad 9 november 2013
Seger flyttar hem, helt och hållet. Från årsskiftet tar Röshultsföretaget över funktioner som under flera år legat hos New Wave. Åtta till tio medarbetare ska vd:n Per Segerqvist anställa.
Seger flyttar hem, helt och hållet. Från årsskiftet tar Röshultsföretaget över funktioner som under flera år legat hos New Wave. Åtta till tio medarbetare ska vd:n Per Segerqvist anställa.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

– Kortfattat kan man säga att vi tar ett steg tillbaka in i framtiden, säger Segers vd Per Segerqvist och lutar sig tillbaka på en företagshistoria som startades av Pers far, Gunnar Segerqvist, redan 1947.

Med steg tillbaka menar Per Segerqvist att Seger ska hitta tillbaka till grunderna för att vända en nedåtgående trend.

Annons

– Det betyder att vi tar hem verksamhet som sedan 2001 har legat hos vår koncern, New Wave, centralt. Produktutveckling, varumärke, produktion, lager, kundservice och leverans ska ligga här i Röshult från och med årsskiftet.

Seger flyttar alltså ut ur New Waves lager i Ulricehamn. Där ersätts produkterna av andra inom koncernens sfär. Inga jobb ska alltså försvinna på annan plats.

– Med våra ägare bakom oss gör vi en satsning på Seger med bas i Röshult. Jag har den senaste tiden känt att det är rätt väg att gå och jag är väldigt glad och tacksam över att New Wave är en lyhörd ägare som är med på det här, säger Per Segerqvist.

Förändringen innebär att åtta till tio anställda ska tillföras Seger i Röshult. Enligt Per Segerqvist är hälften av dem redan rekryterade. Resten ska rekryteras för att kunna börja jobba efter årsskiftet.

– Jag ser jättemycket fram emot det här och alla på företaget är heltaggade för den nystart som detta innebär. Det är många nätter som jag legat sömnlös under de fem år då vi dragit ned på personal. Att kunna presentera det här känns ju med det i bakhuvudet väldigt bra, säger Per Segerqvist.

Nedgången för Seger ska ses i ljuset av att hela sportkonfektionsbranschen haft det tufft under flera år. Nya stora aktörer har kommit in på den svenska marknaden och priserna har pressats. Seger har under den senaste femårsperioden sagt upp ett dussintal medarbetare.

– Vår största uppgift är nu att ytterligare vässa produkterna och designen och med det som grund lägga mer resurser på PR och marknadsföring. Jag är tjurskallig och envis. Min tro är att vi vänder detta, säger Per Segerqvist.

Henrik Erickson
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons