Annons
Nyheter

Reklamarna som tar priset

En främmande fågel i Ulricehamns företagsvärld. IPM Ulricehamn byggde nytt bo och det är en av anledningarna till att reklambyrån nu är årets företag.
Nyheter • Publicerad 4 mars 2011
Jens Spendrup, till vänster, hamnade vid bankbordet. Hustrun Mia sitter bakom. Sven-Åke Severinsson med hustrun Birgitta sitter till höger.
Jens Spendrup, till vänster, hamnade vid bankbordet. Hustrun Mia sitter bakom. Sven-Åke Severinsson med hustrun Birgitta sitter till höger.Foto: Henrik Erickson
Marianne Edlunds butik Parelle blev årets köpman. Edlund syns längst till vänster på bilden.
Marianne Edlunds butik Parelle blev årets köpman. Edlund syns längst till vänster på bilden.Foto: Henrik Erickson
IPM Ulricehamn är årets företag i Ulricehamn. Jesper Fritzson, Catharina Nord och Niclas von Schantz ställde upp på ett segervrål.
IPM Ulricehamn är årets företag i Ulricehamn. Jesper Fritzson, Catharina Nord och Niclas von Schantz ställde upp på ett segervrål.Foto: Henrik Erickson

En reklambyrå av storstadskaraktär i lilla Ulricehamn. Kan det vara något?

Ja, uppenbarligen. För IPM Ulricehamn rullar det på som tåget och i går kväll utsågs man till årets företag i Ulricehamns kommun. Entreprenörsgiganten Jens Spendrup, ordförande i Företagarna i Sverige, fanns på plats för att dela ut priset.

Annons

– Hedervärt, säger Jesper Fritzson och ler.

Han menar säkert både priset och prisutdelaren. Fritzson tillsammans med Niclas von Schantz och Catharina Nord står bakom den moderna reklambyrån som i dag huserar tillsammans med Hökerum bygg i det gamla verkstadshuset på Boråsvägen.

– Att flytta dit blev faktiskt en nytändning för hela företaget. Det trodde vi nog inte, säger Niclas von Schantz.

IPM har bara tio procent av sin marknad i Ulricehamn. Resten hämtas hos större aktörer runt om i landet. Trots det ser de bara positivt på att ha kontoret här.

– Vi brukar säga att vi erbjuder ett jobb värdigt en storstad och samtidigt fem minuter till dagis, säger Jesper Fritzson.

– I reklambranschen blir inte vi en storstadsbyrå bland alla andra. På många sätt blir vi tydligare, säger Catharina Nord.

– Det går 13 av sådana som oss på ett dussin i Stockholm, säger Jesper Fritzson.

I nomineringen fanns rader om stort hjärta för Ulricehamn och trots att en tredjedel av personalen på byrån pendlar in och en tredjedel är inflyttade till Ulricehamn verkar det stämma.

– Vi älskar Ulricehamn, säger Niclas von Schantz.

Priser delades också ut till årets köpman i Cityföreningen, till årets nystartsföretag, årets Gällstadambassadör och Kugghjul 35 delade ut årets stödhjul. Vinnarna syns i faktarutan här intill.

Annons

Näringslivsgalan i Ulricehamn har blivit en tradition. Gårdagskvällens upplaga var så populär att det till och med var svårt att få plats med alla gäster i stora salen. Radioprataren från Borås, Tommy Larsson, guidade gästerna genom kvällen och Jens Spendrup hade en huvudroll.

Spendrup trivdes bland företagarna.

– Att vara bland entreprenörer är det bästa jag vet. Vi företagare gör skillnad för Sverige, sade han i sitt inledningsanförande.

Inte konstigt att han stod högt i kurs med den inledningen.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons