Annons
Nyheter

Örn tar över 90-årigt klädföretag

Efter ett antal olika arbetsuppgifter tar ekonomen Gustav Örn, Ulricehamn, över familjeföretaget Bröderna Nymans i Länghem.
Nyheter • Publicerad 8 januari 2010
De nya ägarna Leo Sieradzki, Jan-Gunnar Johansson, Gustav Örn och före ägaren Christer Nyman samtalar med sömmerskan Anita Huhta, som arbeta i företaget i 33 år.
De nya ägarna Leo Sieradzki, Jan-Gunnar Johansson, Gustav Örn och före ägaren Christer Nyman samtalar med sömmerskan Anita Huhta, som arbeta i företaget i 33 år.Foto: 

Han är inte ensam som ny ägare. Han står för 70 procent, medan Jan-Gunnar Johansson och Leo Sieradzki, båda företagar- och marknadsföringskonsulter från Borås, står för 30 procent vardera.

Det är ett gammalt solitt företag som trion tagit över. Det har nu funnits i 90 år, och de hittillsvarande ägarna, bröderna Christer och Thomas Nyman, är fjärde generationen fabrikörer vid företaget.

Annons

Christer Nyman förklarade vid en pressinformation på fredagsmorgonen att det inte finns någon femte generation som är beredd att driva företaget vidare och att det nu kunde vara dags att göra något annat.

– Men vi kommer att arbeta kvar i företaget, försäkrar han.

Det som företaget numera är specialiserat på är jakt- och fritidskläder. En del sömnad förekommer i fabriken i Länghem, men det mesta utförs i Polen och Kina.

För Gustav Örns del handlar det om att driva ett eget företag, något som han funderat på ett tag. De tre senaste åren har han varit anställd på Lager 157 och därmed kommit in klädbranschen, lärt sig en hel del och blivit allt mer intresserad av detta.

– När det nu dök upp en möjlighet att förvärva ett företag så passade vi på, Jan-Gunnar, Leo och jag.

Ingen av de tre nya ägarna är jägare, vilket för övrigt inte heller bröderna Nyman har varit.

Den nya regimen förändrar inte på något sätt inriktningen på företaget, som även i fortsättningen kommer att satsa på jakt- och fritidskläder och att stanna kvar i Länghem. Även företagets produktnamn Swedteam kommer att finnas kvar.

Företaget har för närvarande tolv anställda och hade i fjol en omsättning på 28 miljoner kronor.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons