Nya direktiv ger bättre likabehandlingsplaner
När lagkravet på att alla skolor skulle införa likabehandlingsplaner kom den första juni 2006 blev skolorna så att säga tagna på sängen. Det blev en febril verksamhet på många håll för att skapa de efterfrågade planerna.
Några riktigt konkreta krav på hur dessa planer skulle se ut levererades inte, så skolorna började arbeta för att så snabbt som möjligt foga sig efter den nya lagen krav.
– Vi visste inte exakt vad Skolverket ville ha, så vi fick famla oss fram, kommenterar Ann-Marie Stenson, rektor i Norra skolområdet i Ulricehamns kommun.
Den undersökning som Skolverket nyss presenterade visade att detta famlande inte stämde med det man hade krävt.
– Men under 2009 gav Skolverket ut ”Allmänna råd och kommentarer” som anger vad som skall finnas med i likabehandlingsplanerna, fortsätter Ann-Marie Stenson.
I dessa råd och kommentarer går man detaljerat in av det som skall finnas i planerna. Huvudvikten läggs vid det förebyggande arbetet, att elever och brukarråd får komma till tals i enkäter och samverkanssamtal, och att allt som skolan gör för att komma tillrätta med oönskade beteenden skall dokumenteras.
Detta har skolorna i Norra området rättat sig efter. Bland annat har man inrättat BDO-gruppen, det vill säga elevgrupper som skall bry sig om. I andra skolor kallas samma verksamhet för kamratstödjare.
Dessa grupper träffa lärare och skolledning med jämna mellanrum och gör avstämningar om hur det ser ut i skolorna. Genom detta får lärarna signaler om det är något som inte är bra för att så snabbt som möjligt kunna vidta lämpliga åtgärder.
– Det är nödvändigt att vi får sådana signaler, säger Ann-Marie Stenson; det vi inte ser eller hör kan vi ju inte göra något åt.
Hon betonar vikten av att man gör enkäter bland eleverna, och att man ställer relevanta frågor. Här får eleverna svara på om de under årets utsatts för någon form av kränkande behandling.
Att dessa svar tas på fullt allvar är självklart, enligt Ann-Marie Stenson.
Genom enkäter och annat vill skolan också få fram om det finns riskabla platser på exempelvis skolgården, för att kunna eliminera riskerna.
Efter de nya råden och kommentarerna som Skolverket levererat tror Ann-Marie Stenson att chansen är god att de senaste likabehandlingsplanerna skall få godkänt av Skolverket.
Noteras kan att skolorna skall göra nya planer varje år, så att slå sig till ro med det som åstadkommits gäller inte inom skolan verksamhet, som ständig åläggs nya uppgifter.