Annons
Nyheter

Nekas ersättning – trots att däcken blev totalförstörda: ”Klart jag blir förbannad”

Tolv bilister begärde pengar av Trafikverket efter problemen på 156:an i somras.
Alla nekas ersättning.
Trafikverket kommer att ha extra koll på vägen i sommar efter fjolårets problem.
Tranemo • Publicerad 29 januari 2023
Ingen av de tolv bilister som sökt ersättning hos Trafikverket efter skador som uppstod på 156:an i somras får igenom sina anspråk. Trafikverket menar att myndigheten agerat direkt efter att fått kännedom om problemen. I sommar ska extra koll hållas över vägen. Det liknar ett mysterium varför just den här sträckan kantats av så pass stora problem då andra vägar inte alls har problem, trots samma vägbeläggning, enligt Trafikverket.
Ingen av de tolv bilister som sökt ersättning hos Trafikverket efter skador som uppstod på 156:an i somras får igenom sina anspråk. Trafikverket menar att myndigheten agerat direkt efter att fått kännedom om problemen. I sommar ska extra koll hållas över vägen. Det liknar ett mysterium varför just den här sträckan kantats av så pass stora problem då andra vägar inte alls har problem, trots samma vägbeläggning, enligt Trafikverket.Foto: Jan Pettersson

Under loppet av fem timmar en junikväll i fjol fick åtta bilister på 156:an mellan Ljungsarp och Nittorp antingen sina däck förstörda eller stenskott på vindrutan. Inom två veckor har ytterligare fyra bilister drabbats av samma sak.

Alla skadeanmälde händelserna till Trafikverket för att få ersättning. Nu står det klart att ingen av de tolv får ersättning.

Annons

– Klart jag blir förbannad, säger Anders Jörle.

Hans däck totalförstördes den där junikvällen. De nya däcken kostade över 8 000 kronor, som har nu inte får någon ersättning för av Trafikverket.

bild 1/3
Anders Jörle fick däcken helt fulla med kladdig bitumen och grus efter att ha kört på väg 156 mellan Gölingstorp och Nittorp. Jonatan Lagerqvist på Tranemo däckservice har aldrig sett något liknande under sina 13 år i branschen.
Anders Jörle fick däcken helt fulla med kladdig bitumen och grus efter att ha kört på väg 156 mellan Gölingstorp och Nittorp. Jonatan Lagerqvist på Tranemo däckservice har aldrig sett något liknande under sina 13 år i branschen.
Anders Jörles däck totalförstördes efter färden på 156:an den 14 juni 2022. Han fick köpa nya däck till en kostnad av 8 285 kronor. Åtta av de tolv skadeanmälningarna till Trafikverket handlar om skador som uppkom den dagen. Ingen får ersättning.
Anders Jörle fick däcken helt fulla med kladdig bitumen och grus efter att ha kört på väg 156 mellan Gölingstorp och Nittorp. Jonatan Lagerqvist på Tranemo däckservice har aldrig sett något liknande under sina 13 år i branschen.
Anders Jörle fick däcken helt fulla med kladdig bitumen och grus efter att ha kört på väg 156 mellan Gölingstorp och Nittorp. Jonatan Lagerqvist på Tranemo däckservice har aldrig sett något liknande under sina 13 år i branschen.

UT har flera gånger berättat om hur vägen började att blöda vid höga temperaturer förra sommaren, vilket gjorde att en tjärliknande beläggning fastnade på däcken.

Trafikverket sandade då vägen, med hjälp av en entreprenör. En följd av sandningen var att flera bilister drabbades av stenskott.

Ljungsarpsbon Joel Gylldevik blev tvungen att byta vindrutan efter att ha drabbats av flera stenskott på 156:an. Han jobbar i Tranemo och kör vägen dagligen. Periodvis har han valt att köra via Grimsås istället.

– Med tanke på dagens bränslekostnader är det inte så skoj att köra två mil extra varje dag.

Joel Gylldevik från Ljungsarp fick en spricka i vindrutan efter ett av flera stenskott när han körde på 156:an i somras. Periodvis har han kört till jobbet i Tranemo via Grimsås för att undvika skador på bilen.
Joel Gylldevik från Ljungsarp fick en spricka i vindrutan efter ett av flera stenskott när han körde på 156:an i somras. Periodvis har han kört till jobbet i Tranemo via Grimsås för att undvika skador på bilen.Foto: Privat

Även om det funnits varningsskyltar om löst grus är Joel Gylldevik kritisk till att Trafikverket inte varit tydligare kring hur illa väglaget var.

–Det var sju resor värre än den värsta grusvägen. Det hjälper inte att jag kör försiktigt när de andra trafikanterna inte gör det.

Problemen har uppstått efter beläggningen av vägen som gjordes 2021. Den underkändes och fick göras om i maj 2022. Då lagades asfalten med makadam och det oljebaserade bindemedlet bitumen. Efter det bildades sprickor och när temperaturen steg letade sig det oljebaserade bindmedlet upp till vägytan, vilket orsakade blödningen.

Joel Gylldevik befarar att problemen kommer att upprepa sig i sommar igen om inget görs.

Annons

– Jag misstänker att den här oljan kommer att gå igenom igen, då är frågan om de ska göra samma sak och grusa flera gånger. Det är inte så spännande.

Anders Jörle anser att något måste ha blivit fel i samband med att vägen gjordes om 2021.

– Vi har kört på den där vägen i över 40 år och det har aldrig varit några problem innan. Trafikverket friskriver sig från ansvar, men det här hade ju inte hänt om det hade skötts korrekt, säger Anders Jörle.

bild 1/8
En buss möter en bil på 156:an efter att den har sandats.
Väg 156 mellan Tranemo och Ljungsarp blöder och orsakar skador på bilar och däck – liksom den grus som Trafikverket sandar med och som blir till stenskott.
Asfalten är som smält massa.
Trafikverket anses inte ha agerat vårdslöst eftersom skyltar ha satts ut, men kritiseras hårt av bilister och boende längs väg 156.
Trafikverket anses inte ha agerat vårdslöst eftersom skyltar ha satts ut, men kritiseras hårt av bilister och boende längs väg 156.
Rebecka Johansson bor längs 156:an och har tidigare berättar hur det har blivit värre sedan det har grusats och sandats på vägen. Hon vågade inte gå med sin hundvalp på vägen och vågar inte heller använda bilen på grund av den undermåliga vägkvaliteten
Vägen har sandats/grusats flera gånger under sommaren 2022.
Vägen har sandats/grusats flera gånger under sommaren 2022.
En buss möter en bil på 156:an efter att den har sandats.
Väg 156 mellan Tranemo och Ljungsarp blöder och orsakar skador på bilar och däck – liksom den grus som Trafikverket sandar med och som blir till stenskott.

Även om 156:an är en statlig länsväg där Trafikverket är väghållare har frågan varit föremål för diskussion hos Tranemo kommun.

– Vi blev nedringda, det här berör ju alla som bor längs vägen och alla företag som finns här. Vi kan tycka att kommunikationen under händelseförloppet kunde varit bättre, säger Manda Schillerås, samhällschef på Tranemo kommun.

Anledningen att Trafikverket inte betalar ut någon ersättning handlar om att myndigheten inte agerat vårdslöst.

– Vi har full förståelse att man som bilägare kan bli tokig, ledsen och besviken när sådant här händer. Om vi hade vetat om problemen och inte agerat hade vi räknats som vårdslösa, men i det här fallet har vi agerat efter att vi fått kännedom om problemen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

bild 1/2
Bengt Olsson, presschef Trafikverket
Manda Schillerås, samhällschef på Tranemo kommun.
Bengt Olsson, presschef Trafikverket
Manda Schillerås, samhällschef på Tranemo kommun.

Vad som har orsakat problemen på sträckan tycks likna ett mysterium. Bengt Olsson berättar hur likadana beläggningar har gjorts i närheten av det drabbade området under samma förutsättningar, utan efterföljande problem.

– Vi har gjort analyser vid flera tillfällen, men det är fruktansvärt svårt att komma fram till vad som gör att det blivit så här i Tranemo kommun. Det kan handla om fukt i luften, men vi vet inte.

Inför sommaren har entreprenörer fått i uppdrag att hålla extra koll på vägsträckan för att vara beredda om vägen börjar blöda igen. Då kommer sannolikt vägen att sandas och skyltar sättas upp som varnar för lösa stenar och slirig väg.

Annons

– Vår underhållssida har koll på området och vi har dialog med entreprenören som sköter det dagliga, säger Bengt Olsson.

När Anders Jörle fick beskedet att han inte får någon ersättning av Trafikverket fick han också information att beslutet inte kan överklagas.

– Jag vände mig till Trafikverket eftersom det är väghållaren, det kändes naturligt. Men jag får ta det till försäkringsbolaget istället.

Fakta

Problemen på 156:an

• 2021 gjordes ytbeläggningen av vägen om på uppdrag av Trafikverket. Jobbet underkändes på grund av problem med att stenar släppte från asfalten.

• Maj 2022 gjordes en ny ytbeläggning och asfalten lagades med makadam och det oljebaserade bindemedlet bitumen.

• Istället började vägen att ”blöda” kletig, tjäraktig sörja, vilket kan inträffa vid höga temperaturer. Då stiger och utvidgas bindemedlet i asfalten och kan lägga sig på ytan.

• Detta resulterar i blanka, svarta fläckar, så kallade blödningar, som kan vara mycket hala, särskilt vid regn.

• Som åtgärd mot blödningen sandas vägen på uppdrag av Trafikverket för att öka friktionen.

• Under 2022 begärde tolv bilister ersättning av Trafikverket för skador som uppstod efter att kört på 156:an. Det handlar om totalförstörda däck och stenskott.

• Trafikverket nekar alla ersättning då skadorna inte kommit på grund av vårdslöshet. Beslutet går inte att överklaga.

• Ingen ny ytbeläggning planeras för sträckan. Trafikverket och entreprenören ska ha extra koll på vägen inför sommaren.

Skadeanmälningarna

06.15, 13 juni

En Volkswagen med nya sommardäck fick däcken förstörda efter att ha kört mellan Tranemo och Ljungsarp. Bilägaren begärde 3 255 kronor från Trafikverket för däck och krängning.

16.30, 14 juni

Ägaren till en BMW från 2010 får en springa tvärs över vindrutan efter att ha drabbats av stenskott. Bilisten kör där dagligen och har även undvikit vägen på grund av tidigare vägarbete. Begär 1 500 kronor för självrisk.

17.00, 14 juni

Däcken på en Volvo från 2011 förstörs efter en färd mellan Nittorp och Ljungsarp.

18.15, 14 juni

En Mercedes från 2018, som då kostade över 450 000 kronor, får däcken förstörda efter att ha kört tur och retur mellan Nittorp och Ljungsarp. Anmälaren beskriver att hen måste byta alla däck till en kostnad på upp emot 10 000 kronor.

18.30, 14 juni

Nya däck som knappt rullat 100 mil blev totalförstörda. Även bilens sidor och bakparti blev helt nedkletat av svart sörja från vägbanan. Bilägare begärde 10 500 kronor för nya däck samt tvätt och polering av bilen.

19.45, 14 juni

En skåpbil av märket Peugot blev stående i centrala Tranemo eftersom bilen inte gick att köra längre då däcken blev fulla av kladd och asfalt. Bilisten hade kört från Stockholm.

19.45, 14 juni

"Körde på vägen och massa fastnade på däcken”, skriver anmälaren som fick däcken förstörda efter att ha kört mellan Gölingstorp och Nittorp.

20.30, 14 juni

En Volkswagen från 2012 får däcken totalförstörda efter att kört mellan Gölingstorp och Nittorp då ett tjockt lager av vägbeläggningen fastnat på däcken. Bilägaren får köpa nya däck för 8 285 kronor.

21.30, 14 juni

3 000 kronor begärs för självrisk då ägaren till en Golf från 2016 fått däcken förstörda mellan Ljungsarp och Tranemo.

15.30, 21 juni

Bilisten möter en lastbil som kör i hög fart vilket översköljer hens bil med stenar och grus. Bilen fick djupa lackskador och framrutan flera stenskott. Bilägaren begär 3 000 kronor för självrisken till försäkringsbolaget samt ersättning för hyrbil.

15.00, 26 juni

Efter att kört norrut från Algutstorp fick en Volvo från 2018 en 60 centimeter lång spricka i vindrutan vid möte med annan bil, trots att båda bilarna uppges ha kört under 50 kilometer i timmen. Bilägaren begärde 1 600 kronor för självrisk.

Mellan 13 maj och 27 juni

Ägaren till Volvo V70 från 2008 som fått stenskott beskriver hur flera delar av bilen blästrats av gruset på vägen. Våren innan hade samma delar lackats om efter en tidigare incident där en lastbil tappat glaskross. ”Så det är fruktansvärt tråkigt att behöva repetera samma jävla procedur ytterligare en gång”, skriver bilägaren i sin skadeanmälan.

Trafikverket nekar alla ersättning då myndigheten anser sig ha agerat på problemen direkt efter att ha fått kännedom om skicket på vägen. Därmed har Trafikverket inte varit vårdslös och betalar inte ut någon ersättning.

Källa: Trafikverket

Anna SjödinSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons