Annons
Nyheter

”Mobiltäckningen måste funka”

Mobiltäckning är lika viktigt för infrastrukturen som vägar, säger Fredrik Nilströmer, kommunens IT-chef, efter kritiken från företaget LK Pex om bristande mobiltäckning på Rönnåsen.
Nyheter • Publicerad 17 januari 2015

Sedan tidigare har kommunen startat en kartläggning av hur mobiltäckningen är i olika delar av Ulricehamns kommun. Det sker i samband med sophämning av hushållssopor. Sopbilen har utrustas med ett antal mobiltelefoner som mäter täckningen i de olika näten. Därigenom kan de olika operatörernas täckning kollas.

– Genom att plotta ut mätresultaten på en karta, bör vi få en ganska god bild av yttäckningen i kommen, säger Fredrik Nilströmer.

Annons

Med anledning av kritiken nu, gällande bristande mobiltäckning för företag på nya industriområdet Rönnåsen, kommer kommunens IT-avdelning att göra mätningar även i det området.

– Jag ser det som viktigt att skapa oss en bild av hur täckningen är där. Det handlar dessutom om vilken kapaciteten är. Med allt fler företag som etablerar sig på Rönnåsen är det viktigt att mobiltäckningen fungerar, säger Fredrik Nilströmer.

Dessutom kommer kraven att öka ytterligare inför hösten, då nya motorvägen som passerar Rönnåsen invigs.

– Risken är att operatörerna riktar om masterna för att möta det utökade behovet från trafikanterna. Min egen verksamhet får öka uppmärksamheten avseende mobiltäckningen på Rönnåsen. Det finns redan en dialog mellan politik och tjänstemän i denna fråga och vi tjänstemän för en dialog med operatörerna i samverkan med politiken, säger Fredrikt Nilströmer.

– Rönnåsen är ett viktigt område för kommunens utveckling. Då måste mobiltäckningen funka. Det är att jämställa med annan infrastruktur, exempelvis vägar.

Då Rönnåsen planerades och byggdes var kommunens IT-avdelning inte inkopplad på något sätt. Det är först i samband med synpunkterna från företaget LK Pex som frågan hamnat hos IT-avdelningen.

Och vad med alla de privatpersoner runt om i kommunen, som också märker att mobiltäckningen är bristfällig? Som UT tidigare berättat, har den frågan tidigare lyfts politiskt. Redan har kommunledningen försökt upprätta dialog med berörda mobiloperatörer.

Då resultatet efter kartläggningen som görs med hjälp av sopbilarna blivit klart och sammanställt, ska det läggas ut på kommunens hemsida.

– Det innebär att enskilda får information om hur det ser ut inom det här området. Man får då möjlighet att välja den operatör som har bäst täckning. Kartläggningen ger möjlighet till konsumentmakt, säger Fredrik Nilströmer.

Christer Seldevall
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons