Annons
Nyheter

Mika fick elräkning på 10 000 – trots uppsagt avtal: ”Bry dig inte, lille vän”

Mika Timonen i Länghem betalade sina elräkningar enligt gällande regler. Trots det fick han en slutfaktura på över 10 000 kronor – sju månader efter att avtalet var uppsagt. Nu får han rätt mot elbolaget i ARN.
Tranemo • Publicerad 27 december 2022 • Uppdaterad 30 december 2022
Mika Timonen i Länghem anmälde Stockholms elbolag AB till ARN, där han fick rätt och slapp betala en slutfaktura på över 10 000 kronor.
Mika Timonen i Länghem anmälde Stockholms elbolag AB till ARN, där han fick rätt och slapp betala en slutfaktura på över 10 000 kronor.Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

När månadsfakturorna för elen damp ner hos Mika Timonen i Länghem betalade han dem inom utsatt tid och i tron om att det var den slutliga kostnaden för varje månadsförbrukning.

Detta ansåg dock inte elbolaget, Stockholms elbolag AB. I augusti 2022, sju månader efter att Mika Timonens elavtal löpt ut, damp det ner ytterligare en elfaktura hos Länghemsbon. Beloppet var på 10 196 kronor och var enligt elbolaget en slutfaktura, då man nu hade justerat den tidigare uppskattade elförbrukningen.

Annons

– Då hörde jag av mig till företaget. Jag fick inte tala med varken vd eller ekonomichef, utan de sa att detta var ett kundtjänstärende och att jag skulle betala fakturan. Attityden var hela tiden att jag hade fel, lite som att ”detta ska du inte bry dig om lille vän”, berättar Mika Timonen.

Mika Timonen i Länghem fick en felaktig faktura på 10 000 kronor från sitt förra elbolag. Efter anmälan till ARN fick han till slut rätt mot elbolaget.
Mika Timonen i Länghem fick en felaktig faktura på 10 000 kronor från sitt förra elbolag. Efter anmälan till ARN fick han till slut rätt mot elbolaget.Foto: Anna Sigvardsson

Men stärkt av att själv ha läst avtalsrätt fortsatte Mika Timonen bestrida fakturan och tog ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Om man inte har kunskaperna så kan det vara svårt att veta var man ska titta i avtalen. Men generellt gäller att om det går att tolka avtalsreglerna till sin egen fördel när man krigar mot ett företag, så får man oftast rätt. Tycket man något är fel ska man börja med att bestrida fakturan skriftligt. En stark klausul i mitt fall var att jag hade handlat i god tro, säger Mika Timonen.

Här saknas innehåll

ARN valde också i ett beslut den 19 december att gå på Mika Timonens linje och rekommenderade Stockholms elbolag AB att stryka slutfakturan på 10 196 kronor.

I de allmänna villkor för elavtal som är framtagna av branschorganisationen Energiföretagen Sverige, som samlar cirka 400 elbolag i Sverige, framgår tydligt att en slutfaktura ska skickas senast sex veckor efter det att avtalet upphör. Stockholms elbolag AB är inte medlemmar i organisationen, men ARN anser alltså att företaget ska följa dessa villkor.

”Generellt gäller att om det går att tolka avtalsreglerna till sin egen fördel när man krigar mot ett företag, så får man oftast rätt. Tycket man något är fel ska man börja med att bestrida fakturan skriftligt”
Mika Timonen

Mika Timonen meddelade nämndens beslut till Stockholms elbolag AB och fick då följande svar från företagets kundservice:

”Vi kommer inte att kreditera denna fakturan trots ARN beslut. Enligt ellagen som vi går efter så får vi skicka ut en slutfaktura till kunden upp till 3 år efter att kunden har lämnat oss. Ni fick denna fakturan 1 år efter att ni lämnade oss”.

Men då Stockholms elbolag AB efter detta blir kontaktade av ARN för att svara på frågan om de följt nämndens beslut, så tvärvänder de, om än motvilligt, i frågan och ger Mika Timonen rätt. I ett mejl till ARN skriver de:

”Vi har följt ert beslut och krediterat fakturan. Kunden behöver inte trots att vi följt lagen på 3 år betala fakturan.”

Enligt Konsumenternas elmarknadsbyrå, som ger oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme, så har de fått in många klagomål gällande Stockholms elbolag AB, sett till vad som är normalt på elmarknaden. Företaget har funnits med på elmarknadsbyråns lista sedan i oktober 2019.

Annons

Ett vanligt klagomål gäller felaktiga fakturor, men kunder har också framfört klagomål kring tveksamma säljmetoder och otydliga avtalsregler, samt bristfällig kundservice.

Jens AugustinssonSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons