Annons
Nyheter

Mattias är engagerad i Ship to Gaza

För Mattias Linder väntar bråda dagar. Han är nämligen webbansvarig för organisationen Ship to Gaza. En organisation som i dagarna skickar ut tio båtar med sammanlagt 350 passagerare och förnödenheter till Gazaremsan. Allt för att försöka häva Israels blockad.
Nyheter • Publicerad 1 juli 2011
Mattias Linder har datorn redo hela tiden. Ship to Gaza ger sig ut på en ny segling för att bryta Israels blockad mot Gazaremsan. FOTO: Labrini Stavrekas
Mattias Linder har datorn redo hela tiden. Ship to Gaza ger sig ut på en ny segling för att bryta Israels blockad mot Gazaremsan. FOTO: Labrini StavrekasFoto: Labrini Stavrekas

De gjorde sitt första försök att få fram förnödenheter till Gazaborna förra året. Den aktionen blev minst sagt dramatisk. Nio människor dödades av israelisk militär ombord på en av båtarna. Men det stoppar inte organisationen Ship to Gaza från att försöka igen. Mattias Linder som är från Trädet men som numera bor i Marbäck är starkt engagerad i organisationen. Som webbansvarig fick han några sömnlösa dygn på grund av händelsen.

– Man kunde inte i sin vildaste föreställa sig den massmediala uppmärksamheten som vi fick då. Visst fanns det någonstans i bakhuvudet att folk kunde bli dödade men att det skulle hända var fjärran för oss. Den israeliska militären tog verkligen ett omoraliskt och strategiskt korkat beslut, säger han.

Annons

Från israeliskt håll påstod man att militären klev ombord på fartyget och var tvungna att försvara sig när passagerare började slå på dom.

– Egentligen var det så att militären firades ner från ett flygplan och avrättade folk.

Det blev svettigt för Mattias del då. Frågan är hur det kommer att bli i år när nu tio båtar ger sig på ett nytt försök.

– Två av båtarna har blivit saboterade, bland annat den svenska båten. Förra året var det sabotage också men då var det svårt att bevisa. Nu är det solklart.

Bland annat har båda propelleraxlarna böjts.

– Båten kommer att vara iväg i morgon (läs i dag). Reparationen kostade 150 000 kronor. Sedan väntar vi på besked om den irländska båten också. Får se om det går att reparera skadorna på den.

Mattias har datorn beredd hela tiden. Han kommer bland annat lägga upp nyheter och passagerarinformation på hemsidan. Men egentligen hade han helst velat vara på en helt annan plats.

– Jag hade verkligen velat vara ombord men inser att jag gör mer nytta här hemma. Det är bara till att acceptera även om det har blivit lite väl mycket med tekniska saker. Jag hade velat vara med mer i nyhetsdiskussioner.

Men vad är egentligen Ship to Gazas syfte?

– Politiskt sett vill vi bryta Israels blockad mot Gazaremsan. Humanitärt vill vi ha med oss bistånd och visa folket i Gaza att vi brys oss.

Annons

Med på fartygen finns bland annat 600 ton cement, ett prefabricerat kulturhus och undervisningsmaterial.

Det finns en viss oro hos Mattias när några av hans kamrater nu ger sig ut på seglingen.

– Jag hoppas ju att Israel har lärt sig något från förra året.

Vad talar för att ni lyckas bryta blockaden den här gången?

– Vi har fler båtar och de två största tidningarna i Israel har vädjat till militären att släppa fram oss.

Labrini Stavrekas
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons