Annons
Nyheter

Lärare vill filma elever på idrottslektioner

Stenbocksskolans idrottslärare planerar att filma sina elever under lektionerna. Motiveringen: att få bättre förutsättningar att bedöma eleverna.
Nyheter • Publicerad 1 mars 2014
Gymnastiklärarna Mathias Carlsson, Marcus Kvarndal och Anders Dahlgren tror att deras idé kommer att tillföra undervisningen mycket positivt.
Gymnastiklärarna Mathias Carlsson, Marcus Kvarndal och Anders Dahlgren tror att deras idé kommer att tillföra undervisningen mycket positivt.Foto: 

När Mathias Carlsson ledde gårdagseftermiddagens gymnastiklektion med en sjundeklass började han med att berätta för eleverna om planerna.

Han frågar eleverna om vad de tycker om tanken att bli filmade under en danslektion.

Annons

– Nej, svarar en stor del av gruppen.

När läraren i stället anger höjdhopp som exempel blir sjuorna desto mer positiva till idén.

Inspirationen från idrottslärarna kommer från Svenljunga där man på Mogaskolan regelbundet filmar sina högstadieelever under gymnastiklektionerna.

– Man måste följa med i utvecklingen och använda de verktyg som finns till nytta och hjälp, säger Mathias Carlsson, idrottslärare på Stenbocksskolan i Ulricehamn.

Planen är att filmandet ska ske med surfplattor. Dock står inga sådana till förfogande än så länge, så det nya inslaget i undervisningen kan bli aktuellt tidigast till hösten.

– När vi pratar om rörelse och kommunikation i lagspel så är det inte alltid så lätt att förklara med ord. Med en filmsnutt hade det varit lätt att peka och säga "du står på kanten där, jag vill att du rör på dig för att vara spelbar", säger Marcus Kvarndal.

Mathias Carlsson betonar att eleverna bara ska filmas ibland – inte på varje lektion.

– Det kan vara ett verktyg i vissa moment, som i gymnastik, dans och längdhopp. Vi kan spela upp sekvenser för elever så att de kan se hur de kan förbättra sig.

Du tror inte att det kan innebära att eleverna känner en extra press om ni filmar dem?

– Svårt att svara på. Vi har inte fått några elevreaktioner. Enligt kollegerna i Svenljunga har det inte varit några bekymmer – eleverna där ser det som ett hjälpmedel.

Annons

Enligt Stenbocksskolan kommer ingen elev att bli filmad mot sin vilja.

– Om någon motsätter sig det så kommer vi att få den informationen och respektera det. De eleverna kommer vi i så fall att bedöma som vi alltid har gjort tidigare.

Hur ska inspelat material hanteras efteråt?

– Det ska givetvis raderas. Det är inte så att vi lägger det på någon fil och sparar det. Och det är ingen annan än idrottslärargruppen som ska se det.

När ska det raderas?

– Jag kan inte svara på det än. Det här är bara början av en idé.

Skolans rektor Lisbeth Almér Larsson står bakom idrottslärarnas idé.

– Det är ett vanligt sätt att arbeta inom idrotten och lärarna har blivit inspirerade av det. Det är inget konstigt. Det handlar om att lärarna ska bli säkra i sina bedömningar, säger Lisbeth Almér Larsson.

? Filmning är generellt tillåten så länge den inte kränker den som filmas.

? Man bör vara mycket försiktig när man filmar elever på lektionstid. Sådan filmning är extra integritetskänslig, särskilt om även ljud spelas in.

? Ändamålet med och behovet av filmning i dessa situationer måste vara av betydande vikt för att filmningen ska anses proportionerlig i förhållande till integritetsintrånget.

? Av stor betydelse i intresseavvägningen är hur det filmade materialet hanteras. Tydliga riktlinjer krävs.

Källa: Datainspektionen

Erik Jullander
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons