I en interpellation till kommunfullmäktige ifrågasätts kommunens köp av tjänster av Näringsliv Ulricehamn AB.
Frågan är om dessa köp kan ske utan upphandling, skriver Celso Silva Gonçalves (S).
Han hänvisar till gällande konkurrenslagstiftning. Eftersom Ulricehamns kommun är endast är minoritetsägare i Näringsliv Ulricehamn är bolaget att betrakta som en privat aktör. Därmed uppstår frågan om vad som gäller vid upphandling.
Lagen om offentlig upphandling, LOU, är en skyddslagstiftning för att säkerställa att alla leverantörer har chans att leverera till offentlig sektor.
Frågan blir då om kommunen kan köpa tjänster av Näringsliv Ulricehamn AB utan att upphandla detta enligt LOU, heter det i interpellationen.
Till saken hör att Näringsliv Ulricehamn är starkt beroende av de beställningar bolaget får från Ulricehamns kommun. Bolaget utför tjänster inom tre områden som tidigare bedrevs i kommunal regi. Näringslivsservice, turism och landsbygdsutveckling är dessa områden.
Ulricehamn är alltså bolagets störste uppdragsgivare genom det uppdragsavtal som är upprättat mellan kommunen och bolaget. För detta och kompletterande uppdrag som kommunen köpte av bolaget förra året betalde kommunen drygt 5,1 miljoner kronor.
Samtidigt kan man vända på perspektivet. Genom att kommunen är minoritetsägare i näringslivsbolaget genom sitt 30-procentiga ägande, kan bolaget bedriva försäljningsverksamhet inom exempelvis turism, utan att detta anses vara offentlig konkurrerande verksamhet.
Den 1 juli i år skärps Lagen om offentlig upphandling. Direktupphandlingar som överstiger 15 procent av det så kallade tröskelvärdet, motsvarande 285 000 kronor, blir olagliga.
Den kommun som bryter mot lagen kan åläggas marknadsskadeavgifter på tio procent av upphandlingen, dock lägst 10 000 kronor och högst tio miljoner kronor.