Klart med Kappahl
– Det är jätteroligt, jättekul att vi äntligen är i mål, säger Anders Gidefjord som äger de berörda fastigheterna på Storgatan och som har arbetat i ungefär fem års tid med frågan.
Anders Gidefjord är även ordförande i Cityföreningen i Ulricehamn. Han betonar att det inte är något mål att bara få hit stora kedjor, men att en bra blandning alltid är bra och att det är viktigt av flera skäl att få hit en butik som Kappahl.
Förhoppningsvis påverkar det handeln positivt i Ulricehamn, ger arbetstillfällen och är rent generellt bra för ortens utveckling, säger han. Dessutom är det ett kvitto på att utvecklingen går åt rätt håll.
– Det är ett visst betyg till orten Ulricehamn, att man kan attrahera den här typen av kedjor är viktigt.
Det som var klart på torsdagen var avtalet med Hemmakväll, som finns i den lokal där Kappahl ska flytta in. Hemmakväll kommer istället, förmodligen i maj, att flytta till Stora torget till den lokal där Kicks tidigare fanns.
I och med att Anders Gidefjord kom överens med Hemmakväll blev det även klart med Kappahl. För en sak som varit svårt har varit att hitta en lämplig lokal. Kappahl vill ha en lokal vid Storgatan som är tillräckligt stor och i ett plan. Detta uppnår man nu genom att slå ihop Hemmakvälls lokaler med de lokaler som nu är tomma strax bredvid, samt genom att bygga ut lokalen bakåt.
Men den processen tar tid och det är alltså om drygt ett år som Kappahl väntas flytta in.
Anders Gidefjord säger att det inte har varit lätt att ro det hela iland, men tycker samtidigt att allt har gått bra.
– Det har varit väldigt många turer. Det är alltid svårt när det är många inblandade. Men det har varit ett bra klimat att föra diskussionen i.
Även Urban Solander, Kappahls Sverigechef, är förstås glad över att det nu är klart att de ska komma till Ulricehamn.
– Vi kommer att satsa på en full butik, med fullsortiment av dam-, barn- och herrkläder. Butiksytan är runt 750 kvadratmeter och med lager blir det ungefär 1 000 kvadratmeter.
Företaget har länge önskat öppna en butik här och orsaken är att de helt enkelt tror att de har kunder här samt att avståndet till andra Kappahlbutiker är rätt.
De kommer så småningom att anställa en butikschef, en kommunikatör samt ett antal säljare.
– Vi kommer att anställa sex personer och vi kommer att börja rekryteringen om ett halvår ungefär.
På frågan om hur länge de blir kvar svarar han att de självklart inte skulle öppna en butik om de inte trodde på det.
– Vi är här för att stanna. Vi är övertygade om att det här blir bra. Det gäller att anpassa sina kostnader och sedan är vi väldigt noga med att ha det bästa affärsläget.