Annons
Nyheter

Kallbadhuset har fått koll på ekonomin

Krisen är avvärjd.
Men det är fortfarande en ”tuff uppgift” att dra runt ekonomin, anser styrelsen för Ulricehamns kallbadhusförening.
Nyheter • Publicerad 30 mars 2013

Det är föreningens ordförande Yvonne Josefsson som dagen efter kallbadhusföreningens årsmöte ger en lägesbeskrivning.

– Det är inte längre rätt att tala om kris. Exempelvis har medlemsantalet i föreningen nu stabiliserats till en nivå som ligger på cirka 550, säger hon.

Annons

Men fortfarande är det en tuff uppgift att dra runt ekonomin. Föreningen gör ett nollresultat, vilket beskrivs som en ekonomi i balans.

Det innebär i sin tur att några investeringar att tala om inte är aktuella, med mindre än att man i så fall får ta lån eller sponsras.

Det var just genom en donation under förra året som det blev möjligt att installera värmeplattor i stegen ner till vattnet. En praktisk lösning för att hindra onödiga halkolyckor.

Att döma av vad besökarna anser om anläggningen är några investeringar heller inte nödvändiga. Att verksamheten sköts som i dag räcker gott. Det visar en enkätundersökning som föreningen gjorde i höstas.

– Överlag anser man att verksamheten fungerar bra och att öppettiderna är generöst tilltagna. På det hela taget är man nöjda, konstaterar Yvonne Josefsson.

Vissa önskemål om gemensamhetsbastu samt möjlighet att lägga till med båt vid anläggningen har framförts av ett fåtal.

Under det gångna året har rörelsedetektorer installerats. Därmed sänks temperaturen i bastun automatiskt om ingen vistas i bastun. Ett sätt att spara energi och pengar.

Att en ny hyresgäst tagit över spadelen välkomnas också av föreningen.

Närmast har föreningen gått ut med en förfrågan till näringslivet i Ulricehamn om sponsorhjälp till förstärkt belysning av anläggningen.

– Vi vet att kallbadhuset har kommit att bli något av en symbol för Ulricehamn. Med ytterligare belysning på själva byggnaden samt landgången hoppas vi kunna stärka den bilden ytterligare, säger Yvonne Josefsson.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons