Kabel som grävdes av orsakade telefonhaveri för vårdcentraler
En privatperson som skulle installera jordvärme råkade gräva av en kabel i marken, vilket gjorde att uppskattningsvis 2000 abonnenter hos olika operatörer blev utan fungerande telefon under stora delar av torsdagen. Inger Gunterberg är informationschef på nätleverantören Skanova, och hon berättar att den kapade kabeln låg i Boråstrakten.
– Men det fick stor påverkan åt Ulricehamnshållet. Som tur var kunde vi koppla om en hel del så att inte så många märkte av det. När privatpersoner gräver brukar vi tipsa om sidan www.ledningskollen.se för att undvika att sådant här händer, säger Inger Gunterberg.
Eftersom båda vårdcentralerna Hälsobrunnen och Närhälsan är Tele2-abonnenter kunde patienter inte komma i kontakt med någon vårdcentral i Ulricehamn under torsdagen.
På Hälsobrunnen var det möjligt för patienter att ringa in och knappa in sina telefonnummer, men något samtal från vårdcentralen kom aldrig. När problemet uppdagades fick personalen använda sina privata mobiltelefoner, och de patienter som ringde in kunde kontaktas i och med att vårdcentralens telefonadministratörer kunde skicka patienternas telefonnummer till personalen via mejl.
Ann Johansson är sjuksköterska på Närhälsan i Ulricehamn och hon bekräftar att avbrottet berört även deras vårdcentral.
– Vi kunde inte ta emot samtal, men vi försökte gå ut med informationen så snabbt som möjligt på vår hemsida. En del patienter kom hit istället när samtalet inte kom fram, men det klart att vi märkte av en betydlig minskning av patienter under dagen, säger Ann Johansson.
På fredagen var problemet åtgärdat och för vårdcentralerna fortsatte arbetet som vanligt.