Annons
Nyheter

Iro styr mot fordonsindustrin

Iros svacka ser ut att vara historia. Företaget levererar från och med nu en ny produkt som hjälper till att styra Volvos lastbilar.
Nyheter • Publicerad 5 december 2013
Laila Sorpola har 30 års erfarenhet av montering och är en av Iros anställda som monterar den nya produkten. Foto: Pernilla Rudenwall Petrie
Laila Sorpola har 30 års erfarenhet av montering och är en av Iros anställda som monterar den nya produkten. Foto: Pernilla Rudenwall PetrieFoto: 

Över 50 miljoner tittare har höjt på ögonbrynen framför det youtube-klippdär actionskådisen Jean-Claude Van Damme går ner i splitt mellan två backande lastbilar. Filmen gör reklam för ett nytt styrsystem som Volvo lastvagnar introducerar i sina lastbilar. Med den nya tekniken blir det lättare att manövrera fordonet precis dit föraren vill, och med liten ansträngning. Bakom uppfinningen ligger bland annat Ulricehamnsföretaget Iro.

Företaget, som de flesta förknippar med utrustning till textilindustrin, har några tuffa år bakom sig. Under den ekonomiska krisen 2008-2009 tvingades Iro krympa sin personalstyrka från runt 200 till 100 anställda. Så har det sett ut sedan dess. Samtidigt har ett omfattande, hemligt utvecklingsarbete skett bakom kulisserna.

Annons

Från och med 2009 har Iro och systerföretaget Aron electronics i Mölndal haft ett nära samarbete med Volvos utvecklingsbolag Cpac systems. Detta har resulterat i en elmotor som regleras 2 000 gånger i sekunden och är kopplad direkt till styrningen på lastbilen.

– Det är den största produktlansering som vi har varit med om. Det är rätt häftigt, säger Iros VD Mikael Äremann.

Han betonar att produkten ägs av Volvo lastvagnar och att den tillverkas i Ulricehamn. Det är ett stort ansvar. Mycket fokus ligger därför på kvalitetssäkring.

Vissa av delarna till styrmotorn tillverkas i Ulricehamn. Andra komponenter köps in. Aluminiumdelar gjuts till exempel av ett Smålandsföretag, och de elektroniska kretskorten kommer från Aros. Allt monteras i fabriken i Ulricehamn.

– Ingenting får gå fel, vi måste vara oerhört noga med exempelvis spårbarhet så att vi vet varifrån alla komponenter kommer och att de håller rätt kvalitet, förklarar Mikael Äremann.

Själva monteringen kan liknas vid hur en hamburgare på en snabbmatskedja blir till. Vid sju olika stationer får komponenthuset olika delar fastsatta. Sedan oktober går leveranser varje vecka till Volvos produktion. Montörerna är erfarna och kontrollen hård.

Vid en av stationerna står Laila Sorpola. Hon har varit anställd på företaget i 30 år och hanterar vant de olika delarna till produkten. Det pyser och fräser vid hennes station. Laila Sorpola dammsuger noga delarna innan hon skruvar i kretskortet.

– Det är kul att prova något nytt, säger hon om produkten.

Björn Larsson som är projektledare för produktionen förklarar hur kontrollen går till.

– Montörerna använder en så kallad intelligent skruvdragare. Den räknar antalet skruvar och hur långa de är. Om något sätts i fel larmar den, säger han.

Annons

Det krävs även stort kunnande för att ta fram tekniken bakom produkten.

– Det krävs spetskompetens inom ingenjörskonsten, säger Mikael Äremann.

Därför räknar han med nyanställningar framöver. Ett tiotal personer kommer att anställas under 2013 och 2014. Han föredrar lokal arbetskraft om kompetensen finns, men det kan även bli aktuellt med rekryteringar på längre håll.

Förhoppningen är att samarbetet ska bli långvarigt och öka i storlek. Produkten är ett tillval till fordonen, om det blir efterfrågat innebär det mer arbete för Iro.

Sedan samgåendet mellan Iro och Aros under 2012 är företagets verksamhet uppdelad i de tre divisionerna textil, industri och fordon. Textildivisionen kommer fortfarande att vara viktig, men den största ökningen väntas bli på fordonssidan.

– Vi har redan 70-80 procent av marknaden till textilmaskiner i Europa. För fordon ser vi störst utvecklingsmöjligheter, denna kan mycket väl bli största division inom två till fem år, säger Mikael Äremann.

Iro

Bildades 1958 av Isac Rosén som uppfann en maskin som matar fram garn.

2005 började företaget ta uppdrag även utanför textilbranschen.

Var länge ett av Ulricehamns största företag, men tvingades under den ekonomiska nedgången 2008-2009 att minska personalstyrkan från runt 200 till 100 anställda.

Sedan många år samarbetar Iro med Mölndalsföretaget Aros. 2009 inleddes ett samarbete mellan Iro, Aros, Cpac systems och Volvo lastvagnar.

Omsättning: Cirka 250 miljoner.

Antal anställda: Drygt 100. Väntas öka.

Anders Rosenberg
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons