Annons
Nyheter

Hössnaklass vann nytt klassrum

Som ett led i en tävling har klass 4 och 5 i Hössna gjort en modell av hur de vill att framtidens klassrum ska se ut. Tävlingsbidraget gillades av juryn och under måndagseftermiddagen stod det klart att eleverna vunnit. Priset är ett nytt klassrum värt 100 000 kronor.
Nyheter • Publicerad 13 maj 2014
Foto: 
Foto: 
Foto: 
Eleverna i klass 4 och 5 i Hössna skola har vunnit en tävling om att designa framtidens klassrum. Vinsten är ett nytt klassrum värt 100 000 kronor.
Eleverna i klass 4 och 5 i Hössna skola har vunnit en tävling om att designa framtidens klassrum. Vinsten är ett nytt klassrum värt 100 000 kronor.Foto: Anders Rosenberg

Läraren Lena Eriksson är omtumlad när UT får tag på henne på måndagseftermiddagen.

– Jag är fortfarande i chock. Jag kan inte fatta att det är sant. De har precis varit här och meddelat att vi har vunnit och bjudit på tårta. Det blev värsta jubeltjutet. Vi är väldigt omtumlade och väldigt glada, säger hon.

Annons

Eleverna har alltså vunnit möbler för 100 000 kronor. Hur elevernas framtida klassrum ska se ut ska nu bestämmas av eleverna själva ihop med personal från företaget som står bakom tävlingen, Kinnarps.

– Dels ska de försöka efterlikna elevernas egna planer, dels kan de presentera nya grejer. De ska komma hit och designa klassrummet tillsammans med eleverna. Sedan ska klassrummet stå färdigt när eleverna kommer i augusti, säger Lena Eriksson.

Enligt Kinnarps kom det in 150 förslag. En jury plockade ut tio för en final. Vinnaren utsågs sedan dels genom röstning på nätet, dels genom bedömning av en jury där representanter från företaget samt arkitekter har funnits med.

– Eleverna är oerhört stolta över det här arbetet, säger Lena Eriksson.

Hon berättar att bakgrunden till att de började arbeta med att konstruera framtidens klassrum var en önskan att arbeta ämnesintegrerat. Eleverna har bland mycket annat lärt sig matte genom att göra en skalenlig modell. De har haft färglära som en del av bilden i arbetet med att färgsätta sitt klassrum. De har också lärt sig om samarbete när de i grupper har fått ansvar för olika delar av klassrummet.

Eleverna har till exempel valt heltäckningsmatta i sitt klassrum för att ljudnivån ska dämpas och för att det är skönt att gå på. De har valt höj- och sänkbara bord för att man både ska kunna sitta och stå. De har också önskat utnyttja ljuset från de stora fönstren genom att placera kombinerad förvaring och sittplatser vid dessa.

Man har även tänkt på belysningen och vill ha dimmer, bland annat för att kunna ha mysig belysning eller för att lätt kunna dämpa belysningen när man ser på film.

En ytterligare tanke har varit smart förvaring istället för den lite röriga förvaringen man har i dag.

– Det känns helt overkligt att vi har vunnit, jag har inte hunnit smälta det än, säger Lena Eriksson.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons