Annons
Nyheter

Höga hastigheter upprör på fler håll

I två år har Robert Rosenlöw i Dalum försökt få myndigheter att göra något åt de höga hastigheterna på väg 46 genom samhället. Men förgäves.
Nyheter • Publicerad 3 juni 2014
Då inget gjorts åt de höga hastigheterna på väg 46 genom Dalum, har paret Rosenlöf ordnat ett eget hastighetshinder i form av en docka som sitter på en trampcykel, farligt nära vägen. "Vi ser en tydlig effekt på trafiken, då vi ställer ut den?, säger Monica Rosenlöw.FOTO: Christer Seldevall
Då inget gjorts åt de höga hastigheterna på väg 46 genom Dalum, har paret Rosenlöf ordnat ett eget hastighetshinder i form av en docka som sitter på en trampcykel, farligt nära vägen. "Vi ser en tydlig effekt på trafiken, då vi ställer ut den?, säger Monica Rosenlöw.FOTO: Christer SeldevallFoto: 
Robert och Monica Rosenlöw i Dalum har tröttnat på att varken polis eller Trafikverket göra något åt det höga hastigheterna på väg 46 genom samhället.
Robert och Monica Rosenlöw i Dalum har tröttnat på att varken polis eller Trafikverket göra något åt det höga hastigheterna på väg 46 genom samhället.Foto: 

Så när han läste i Ulricehamns Tidning om vad som verkade vara ett snabbt agerande av polisen i form av trafikkontroll på Jönköpingsvägen sedan en boende hört av sig, reagerade han starkt.

– Det är uppenbart att det är skillnad på folk och folk. I det här fallet mellan stad och landsbygd. I Ulricehamn dröjer det bara några dagar innan polis är ute och kollar hastigheten, efter tips från allmänheten. Men vi har försökt i två år, utan att något händer, säger Robert Rosenlöw.

Annons

Han och frun Monica har bott i huset vid 46 i Dalum i cirka tio år nu. Under den perioden har trafikintensiteten ökat, liksom snitthastigheten, berättar de. Och inte minst har andelen tunga transporter på vägen ökat. Som boende invid vägen är det något man märker, intygar paret.

De anser att behovet av insatser för att få bilister att följa den lagstadgade hastigheten är större än någonsin tidigare. Man är heller inte ensamma om denna uppfattning.

– Vi har en busshållplats alldeles här invid. Och där bakom, på andra sidan vägen, ligger skolan. Så det rör sig både vuxna och barn i området, säger Monica Rosenlöw.

Kontakterna med polisen har inte gett något. Beskeden som Robert Rosenlöw fått är att det är svårt att göra kontroll i samhället eftersom det inte finns någon bra plats att stå på och vinka in bilarna.

– Dessutom menade en polis jag pratade med att personal saknade utbildning för att hantera mätarna, säger Robert Rosenlöw.

Han har även vänt sig till trafikmyndigheter, men utan att få svar.

– Jag förstår att väg 46 är en riksväg och att trafiken måste flyta. Men är hastigheten begränsad till 50 så måste det gälla. Här kör många som dårar, säger han.

Vid norra infarten till Dalum gjordes en hastighetsdämpande dragning av vägen för några år sedan. Den hjälper, men enbart på just den platsen.

– Då bilarna kommit in i samhället, har de hunnit få upp farten igen, konstaterar Monica Rosenlöw.

Då paret dragit slutsatsen att berörda myndigheter inte kommer att göra något åt de höga hastigheterna, har de tagit saken i egna händer. Vid ett uthus plockar Monica Rosenlöf fram en liten tramptraktor med en dockfigur på sätet.

Annons

– Den här brukar vi ställa fram ibland på trottoaren här utanför. Vi ser en tydlig effekt på trafiktempot. Hastigheten sjunker och vissa bromsar in, då de närmar sig dockfiguren, som ser ut som ett litet barn, säger Monica Rosenlöw.

Begära översyn av hastigheten

Det är Trafikverket som har ansvaret för trafikhastigheten på väg 46, och alltså även för hastigheten genom samhället Dalum.

Beslut om hastighetsbegränsning tas av länsstyrelsen i Västra Götaland.

Om en privatperson har synpunkter på den tillåtna hastigheten genom ett samhälle, är det till länsstyrelsen han eller hon ska vända sig, berättar Bengts Almqvist på länsstyrelsens rättsenhet.

– Man kan då begära att länsstyrelsen gör en översyn vad gäller hastigheten på den aktuella sträckan. Det kan även vara bra om det lämnas förslag med motivering till vilken ändring som önskas, säger han.

Om en sådan synpunkt inkommer, vänder sig länsstyrelsen som regel till polisen respektive Trafikverket, som är väghållare. De två myndigheterna får då funktionen av remissinstans.

Däremot är det sällan som berörd kommun får den funktionen, enligt Bengt Almqvist.

Enligt länsstyrelsens diarium finns inget ärende gällande hastighet på väg 46 norr om Ulricehamn i Ulricehamns kommun registrerat.

Christer Seldevall
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons