Höga hastigheter på Jönköpingsvägen
Hon skriver att vägen är starkt trafikerad och att många av bilisterna kör betydligt fortare än tillåtna hastighet.
”Många håller 70-90 varenda dag, på kvällar och nätter kommer dom upp i ännu högre hastigheter, ett tag kördes det även någon slags farttävlingar”.
Att det för några år sedan byggdes en gång- och cykelväg och även ett övergångsställe som gör att vägen smalnas av på det stället har inte räckt för att få ner hastigheterna.
Dessutom finns risk för att trafiken ökar, i takt med att nya industriområdet Rönnåsen byggs ut, med den ökade pendling som då kan förväntas, skriver kvinnan.
Hon vill nu att kommunen gör något för att få ner de höga hastigheterna på Jönköpingsvägen.
”Förstår att räddningstjänsten inte tycker om gupp, men samtidigt vill dom väl inte hämta något barn heller som blivit överkörd”.
Som en reaktion på skrivelsen kommer Ulricehamns kommun att ta upp problemet med de höga hastigheterna med polisen vid nästkommande trafiksäkerhetsråd.
Dessutom har Jönköpingsvägen lagts in i schemat för de digitala hastighetstavlor som flyttar runt på kommunens gator. De har en inbyggd radar som mäter hastigheten på fordon som närmar sig. I det fall hastigheten är för hög, tänds en hastighetssymbol på en skylt för att uppmärksamma föraren på att de kör för fort.
Enligt kommunen har denna metod visat sig effektiv vad gäller att dämpa farten på vissa vägsträckor.
Bara några dagar efter mejlet från en kommuninvånare om höga hastigheter på Jönköpingsvägen, var polisen på plats för att göra ett flertal kontroller av hastigheten. Det resulterade i 22 rapporterade fall om fortkörning. Kontrollerna gjordes dagtid. De högsta hastigheterna hos de rapporterade fortkörarna låg på cirka 75 kilometer i timmen.
Det var efter mejlkontakten som Stefan Andersson, platschef för polisen i Ulricehamn, gjorde bedömningen att det kunde finnas anledning för polisen att göra hastighetskontroll på den aktuella sträckan.
– Det är polisen ska jobba. Vi gör en bedömning utifrån de synpunkter vi får till oss. I det här fallet visar resultatet att det var motiverat att genomföra hastighetskontrollen, säger Stefan Andersson.