Annons
Nyheter
Riksväg 40 vid Rönnåsen stängs av i 14 månader med start efter sommaren. Trafiken ska istället ledas genom industriområdet.
Nyheter • Publicerad 4 januari 2014
Huvudgatan genom Rönnåsens industriområde kommer att fungera som riksväg 40 under en 14-månadersperiod med start efter sommaren.
Huvudgatan genom Rönnåsens industriområde kommer att fungera som riksväg 40 under en 14-månadersperiod med start efter sommaren.Foto: 

När arbetet med Hössnamotet och att koppla ihop den nya motorvägen med den nuvarande riksvägen pågår, går det inte att samtidigt ha rullande trafik. Därför kommer all trafik på R40 att under 14 månader ledas in på huvudgatan genom Rönnåsens industriområde. Detta ska ske i augusti eller september.

Enligt planerna ska sträckan, som är mellan 600 och 700 meter, hastighetsbegränsas till 50 kilometer i timmen.

Annons

Påfarten från Ulricehamnshållet sker i backen upp mot Rönnåsen, där det nu är terrasserat. Via en nybyggd rondell leds fordonen sedan in på industriområdet. Trafik från Jönköpingshållet svänger vänster in på industriområdet.

– Tanken är att trafiken ska flyta bra, men i långsammare tempo, säger Gunnar Jellbin på Trafikverket, projektledare för utbyggnaden av riksväg 40.

Han tror inte att trafikomläggningen kommer att bli särskilt problematisk, även om det samtidigt pågår verksamhet i de företag som då har flyttat till industriområdet, samt eventuellt även är andra byggnader under uppförande.

– Blir det problem går de att lösa, säger han.

Att trafiken på R40 ska ledas in genom kommunens nya industriområde har varit känt under hela projekteringen och de företag som har eller kommer att etablera sig där har förutsättningarna helt klara för sig.

– Vi har varit väldigt noga med att berätta detta för alla intressenter, säger Ulrika Geeraedts, vd för Nuab.

Och kommunchef Karl-Erik Claesson konstaterar att det kommer att bli en påfrestning på området, men att alla parter hela tiden har varit medvetna om vad som kommer att hända.

– Vi har varit helt öppna med detta, säger han.

Trafikverket hade först tänkt att bygga en ny lokalgata för att leda trafiken via den, förbi arbetsplatsen, men när man fick veta att det fanns möjlighet att samarbeta med kommunen, valde man det alternativet istället, bland annat för att det innebär kostnadsfördelar.

Även kommunen tjänar på affären eftersom Trafikverket skjuter till pengar för att öka industrigatans bärighet och även göra den lite bredare. Enligt Karl-Erik Claesson har följden blivit att Trafikverket tar större delen av totalkostnaden för den nya lokalgatan.

Byggstart för den nya, 17 kilometer långa motorvägssträckan skedde i februari 2013 och byggnation pågår på tre etapper samtidigt. Den blir en 21,5 meter bred motorväg med hastigheten 110 km/h. Nuvarande R40 ska fungera som lokalväg och det kommer att bli möjligt att köra av eller på motorvägen i tre trafikplatser: Hökerumsmotet, Ulricehamnsmotet och Hössnamotet.

Det sistnämnda ligger öster om det nuvarande, olycksdrabbade Hössnakorset, som kommer att byggas bort. Lokalgatan från centrum och Hesters industriområde slutar i mötet med nuvarande R40 (söder om motorvägen). På andra sidan motorvägen ska den sista delen av vägen från Hössna skäras av.

Källa: Trafikverket

Bo Högborn
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons