Annons
Nyheter

Göteborgare ska lockas till vintrigt Ulricehamn

I julas lade turistbyrån in en stöt västerut. Men den allra bästa marknadsföringen är faktiskt när det snöar i Göteborg.
Nyheter • Publicerad 22 januari 2013

Runt jul marknadsfördes Ulricehamn som vinterturistort i Göteborg och Borås. Förhoppningen var att fler göteborgare skulle få upp ögonen för framför allt Ulricehamns slalombacke och konstsnöspår.

– Vi syntes på digitala skyltar i Nordstan och på Korsvägen i Göteborg, och så en skylt vid Åhaga i Borås, säger turistchef Camilla Palm.

Annons

Hennes uppfattning är att anläggningarna är välbesökta under vintersäsongen 2012/2013. Men om det är just göteborgare som är här är svårare att veta. Den allra bästa marknadsföringen är paradoxalt nog att det snöar i Göteborg.

– Om de inte har någon snö alls kommer de kanske inte på tanken att det finns snö här hos oss. Men snöar det lite i Göteborg märker vi att fler kommer hit.

Förutom västra Sverige har turistbyrån som vanligt lagt en del krut på Danmark. I höstas deltog turistbyrån med bland andra Ulricehamns skicenter vid ett skidevent i Århus.

– Danskar är en väldigt svag målgrupp i övriga landet, så det är positivt att de söker sig hit, säger Camilla Palm.

Hon har inga exakta siffror så här mitt i säsongen angående beläggningen på de boenden som finns i Ulricehamns kommun. Men det är klart bättre än samma period förra året. Då kom kylan och förutsättningarna att åka skidor först i slutet av januari.

– I år ser det väldigt bra bokat ut. Först går boenden inne i Ulricehamn, de flesta vill ha nära till den aktivitet de ska ägna sig åt.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons