Göteborgare ska lockas till vintrigt Ulricehamn
Runt jul marknadsfördes Ulricehamn som vinterturistort i Göteborg och Borås. Förhoppningen var att fler göteborgare skulle få upp ögonen för framför allt Ulricehamns slalombacke och konstsnöspår.
– Vi syntes på digitala skyltar i Nordstan och på Korsvägen i Göteborg, och så en skylt vid Åhaga i Borås, säger turistchef Camilla Palm.
Hennes uppfattning är att anläggningarna är välbesökta under vintersäsongen 2012/2013. Men om det är just göteborgare som är här är svårare att veta. Den allra bästa marknadsföringen är paradoxalt nog att det snöar i Göteborg.
– Om de inte har någon snö alls kommer de kanske inte på tanken att det finns snö här hos oss. Men snöar det lite i Göteborg märker vi att fler kommer hit.
Förutom västra Sverige har turistbyrån som vanligt lagt en del krut på Danmark. I höstas deltog turistbyrån med bland andra Ulricehamns skicenter vid ett skidevent i Århus.
– Danskar är en väldigt svag målgrupp i övriga landet, så det är positivt att de söker sig hit, säger Camilla Palm.
Hon har inga exakta siffror så här mitt i säsongen angående beläggningen på de boenden som finns i Ulricehamns kommun. Men det är klart bättre än samma period förra året. Då kom kylan och förutsättningarna att åka skidor först i slutet av januari.
– I år ser det väldigt bra bokat ut. Först går boenden inne i Ulricehamn, de flesta vill ha nära till den aktivitet de ska ägna sig åt.