Annons
Nyheter
Götalandsbanans sträckning genom Ulricehamn är inte spikad. Därför är det inte fritt fram att bygga på Brinkstomten. Det anser Trafikverket.
Nyheter • Publicerad 29 mars 2014

Det är i Trafikverkets samrådsyttrande över förslaget till ny detaljplan för den så kallade Brinkstomten, som synpunkterna framförts. Och de synpunkterna väger tungt.

Den framtida järnvägen – Götalandsbanan – är nämligen av riksintresse och det betyder att den, som det heter, ska ”skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna”.

Annons

Detaljplaner som innebär byggnation är alltså ett exempel på sådana åtgärder.

Så länge inte den fördjupade utredningen om sträckningsalternativ är avslutad, är det enligt Trafikverket ”mycket svårt att få en tillräcklig uppfattning om exploateringsförslagets påverkan på Götalandsbanan och tvärt om”.

Trafikverket konstaterar vidare att kommunen har valt att anpassa planförslaget efter ett av flera möjliga scenarier och man understryker flera gånger att Götalandsbanans utbredning faktiskt inte är utredd.

Vad är det då för scenarie, för sträckning, som kommunen har valt att bygga upp sitt planarbete kring? Och varför har man valt just detta?

Orsaken hittar man i den omfattande förstudie som Trafikverket presenterade 2009. Där fanns en tänkt sträckning inritad. Passagen genom stan pekades ut och såväl nya bostäder som kontor var inritade. I dag känner sig inte Trafikverket bundet av denna förstudie, det är i alla fall inte intrycket man får, om man läser samrådsyttrandet över planen för Brinkstomten.

I sammanfattningen upprepas att de planer kommunen har redovisat kan komma i konflikt med riksintresseområdet. Och det planeringsunderlag som finns anses inte vara tillräckligt för att kunna bedöma att ”påtaglig skada” på detta område undviks.

För Ulricehamns kommun kan Trafikverkets synpunkter ställa till stora problem. Ingen kan i dag säga när Götalandsbanana sträckning kommer att spikas – det kan ta fem, tio kanske 20 år. Dessutom är den korridor som pekats ut som möjlig för järnvägsbygget genom kommunen, så bred att den berör en stor del av centralortens tillväxtområden. Med andra ord skulle i princip inga nya områden kunna detaljplaneläggas, och exploateras, förrän järnvägens sträckning är beslutad.

Anders Rosenberg
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons